Saturday 18 August 2012

MALAM RAYA BULAN DI ATAS KUBURAN

TERINGAT puisi Subagio Sastrowardoyo yang cukup ringkas:

malam lebaran
bulan di atas kuburan

Orang tentu memikirkan, di malam hari raya mana ada bulan mengambang pun? Sedangkan teropong canggih pun tak dapat nak kesan anak bulan. Dalam puisi itu menggambarkan bulan terang benderang, tanggal 14 atau 15 yang menyebabkan kawasan "terang benderang" -- sebenarnya bukan begitu maksud puisi itu. Ia memerlukan tafsir lagi.

GANGGUAN MERCUN DAN BUNGA API

Ketika mengetik paparan ini, jiran sebelah tetap main mercun dan bunga api, siap menjerit bergembira, termasuk suara perempuan. Barangkali agama kita mengajar apabila genap tempoh berpuasa kena main mercun dan bunga api sebagai gandakan pahala.
Bukan kanak-kanak lagi, bapa budak pun ikut main, anak gadis yang patut dah nikah pun ikut main. Setelah meletup ia akan jatuh atas atap rumah orang.
Jiran pun bising menjerit bagi amaran jangan main mercun, mereka tak peduli, hari raya lebih penting main mercun, kalau boleh sumbat mercun dalam mulut dan cucuh biar koyak rabak mulut itu.
Begitulah gambaran kekecewaan jiran, inilah yang dikatakan menyakiti hati jiran, baru lepas puasa, walaupun berjiran di kawasan kampung, penghuni kampung mengamalkan kau kau aku aku. Ini adalah asuhan yang dilakukan oleh pemerintah sejak sekian lama.
Budaya mercun dan bunga api yang menyebabkan anak-anak muda kehilangan adab berjiran.
Seelah jiran sebelah menjerit-jerit kerana marah kepada budak-budak main mercun dan bunga api, mereka masih meneruskan kerja bid'ah itu.
Orang Melayu tak anggap mercun dan bunga api sebagai bid'ah. Ia dianggap permainan yang baik, selagi tak ada yang kena mata, selagi tak ada cedera teruk maka permainan itu tidak menarik.
Maka jiran sebelah rumah mengamuk kerana budak-budak termasuk cikgu sekolah pertukangan di KL pun ikut main bunga api, bayangkanlah! []

No comments:

Post a Comment