Tuesday 7 August 2012

HAL PERKENTUTAN

KENTUT adalah subjek yang menarik. Jika ada soalan peperiksaan mengenai bab ini, ramai yang mengelak nak menjawabnya. Malu ah! Apalah, tak ada soalan lainkah? Tetapi pihak jabatan peperiksaan telah memilih tajuk ini, satu tajuk yang menarik. Jangan rasa jijik atau malu pulak. Setiap orang memilikinya. Nak lari mana lagi kalau time memandu kawan tu berbaur dengan pewangi, maka pura-puralah turunkan cermin tingkap, lalu tepi longkang, hih! busuknya, longkang tak pernah dibersihkan, dia marah kepada si longkang, padahal yang membusuk itu ada dalam dirinya.
Dari Abdullah bin Zum'ah, ia berkata, "Nabi s.a.w. melarang seseorang tertawa kerana sesuatu yang keluar dari diri manusia." [HR.Bukhari]
Maksudnya adalah kentut yang ada bunyi atau yang senyap. Diperkuat dengan riwayat lain dari Abdullah bin Zum'ah juga, kemudian baginda s.a.w. mengingatkan mereka tentang kentut. Beliau bersabda: "Mengapa kamu tertawa dari sesuatu yang keluar dari dirinya sendiri?"
Hal perkentutan ini orang anggap apalah kamu ni, tak ada tajuk lainkah? Siapa yang ambil bidang kedoktoran bab ini kena kaji juga. Kalau tidak tak lengkaplah pengajiannya. Berapa ramai orang mengeluh dan mengharapkan kentut? Sampaikan sanggup beli ubat bagi membolehkan kentut? Seminggu tak kentut akan jadi kelam-kabut, jangan main-main!
Ada orang buat kajian dalam sehari seseorang itu boleh kentut sampai 14 kali. Kentut bergerak ke tekanan lebih rendah [anus] mencari pelepasan. Kemudian kalau senyap cussss! Itu tandanya kebusukan akan melanda sekitar, awaslah, nak lari, larilah, tapi ia ada dalam usus sendiri. Ia dari bakteria dalam tubuh, dalam usus, telah berlaku fermentasi dan pencernaan memproduksi panas akhirnya diterjemah dalam kebusukan. Gelombang gas lebih kecil terbentuk, menjadi jenuh - metabolisme bakteria menyebabkan terhasilnya bau.
Bunyi kentut pun bergantung kepada kemampatan gas.
Kenapa kentut busuk? Sendiri ingatlah, apa yang dibaham semalam. Itu sebab selalunya kena ikut kebiasaan. Ada orang tak boleh minum kopi susu, neskafe [kena eja lain sikit] susu, minuman bercoklat atau setara dengannya. Makanan yang menjadi puncanya.
Jadi, kalau ada kawan kentut apa nak diketawakan. Nabi s.a.w. melarang kita ketawa, senyum atau mengata-ngata orang yang terkentut itu.
Perlu diingat lagi banyak telan angin atau udara [bukan makan angin - lawat sana-sini tu] lagi banyaklah kentutnya. Kadar nitrogen yang tinggi - oksigen dari udara resap oleh tubuh sebelum sampai ke usus. Asid dan cairan dari pemakanan menghasilkan gas. Berapa lama boleh tahan kentut? Makin ditahan gas nitrogen makin banyak, gas-gas lain resap melalui dinding usus. Sesiapa yang makan tergesa-gesa atau gelojoh, lebih banyak kentut jadinya.
Kata orang yang punya ilmu dalam perkentutan ini, bau datangnya dari hidrogen silfida dan merkaptan. Kedua-duanya mengandung sulfur. Jika banyak dua bahan tadi dikeluarkan bakteria dalam perut. Jadi, janganlah makan asal sedap sahaja untuk mengelakkan bau. Umpamanya, telur dan daging menghasilkan bau yang tidak enak. Begitu juga kekacang ia menghasilkan volume kentut yang tinggi. Apa pun bunyi kentut bergantung kepada kemampatan gas yang terkumpul. Jika tidak dilepaskan perut rasa tak selesa. Selalunya kentut juga ada kaitan dengan tandas.
Nak dapatkan kentut yang wangi memang tak ada. Jangan mimpilah nak mengkaji benda ini semua bagi menghasilkan wangian mengalahkan aroma wangian terkenal itu. Jadi, terima seadanya, jangan nak marah-marah atau tertawa mengejek. Hanya dalam bab ini kena pandai jaga diri, jangan buat hal depan ramai atau ketika santap, atau ketika solat [perlahan tak apa dan tak menghasilkan aroma].
Jangan nak mengada-ngada cerita hal kentut. Semua orang kentut. Selagi masih makan dan minum, selagi suka ulam dan sambal, asam pedas dan minum susu serta kekacang,  maka urusan kentut makin rumit.
Maka, jangan hairan kalau dengar ada orang kentut. Ia adalah perkara biasa. Jika tak kentut juga sampai seminggu, usahkan seminggu sehari pun sudah menggelabah. Pergi klinik doktor tanya, "Apa masalah?"
Sendiri jawablah, tak kan nak malu juga. []

No comments:

Post a Comment