Wednesday 16 November 2011

BERI TUISYEN KEPADA HAKIM?

Ini kisah masa lampau ketika berada di pejabat Dewan Perniagaan India WP/Selangor di Jalan Tuanku Abdul Rahman, atas restoran Insaf dekat KFC dan Minerva itu.
Saya buat kertas tuisyen pos untuk Pak Ambrose yang kawan-kawan panggilnya Botak sebab dia sudahlah tinggi, botak lagi dan sering pakai tali leher. Dia kalau bercakap suka sebut nama Samy Vellu, yalah masa itu Samy Vellu memang hero dalam BN.
Kebetulan menyusun bahan untuk tutorial dan beberapa subjek tertentu di pejabat Ambrose, saya diminta oleh Ambrose untuk bertemu seorang peguam bernama Prasad Abraham, kad namanya diserahkan kepada saya.
Tugas saya adalah membuat "tutorial" di pejabat peguamnya yang terletak di Bukit Nanas.
Jadi, selain di pejabat Dewan Perniagaan India itu, saya juga meluang masa membuat tuisyen di pejabat peguam. Masa itu Prasad tidak dikenali sangat.
Tetapi pada hari ini, peguam yang dulu menjadi anak "murid" saya telah menjadi hakim Mahkamah Tinggi. Beliau membuat penghakiman yang melegakan, dalam kes Khalid Samad dengan Utusan Melayu, hakim berkenaan memberi tamparan hebat kepada Utusan Melayu yang terkenal sebagai akhbar yang suka menabur fitnah di kalangan pembaca Melayu.
Kes ini menyebabkan saya teringatkan Prasad Abraham, seorang peguam ketika itu yang sangat meredah diri, boleh berkawan dengan saya, dan membenarkan saya datang ke pejabat beliau untuk bincang-bincang tentang aspek tatabahasa dan kebahasaan Melayu peringkat tinggi. Saya gunakan kertas-kertas soalan dari universiti kalau tak salah saya ketika itu. Seorang pelajar universiti membekalkan bahan untuk menambahkan bahan tutorial saya di pejabat Dr Prasad ketika itu.
Alhamdulillah, peguam yang gigih itu belajar dan terus belajar hingga bergelar Dr dan kini menjadi Hakim Mahkamah Tinggi pula. Kes Khalid Samad (Pas) ini benar-benar menggembirakan semua orang.
Walaupun sudah banyak kes tidak menyebelahi Utusan Melayu, akan tetapi akhbar yang dikatakan berjiwa Melayu itu masih tidak berubah, sikap mereka masih memusuhi orang Melayu dan mengadu-domba agar orang Melayu saling membenci. Terima kasih Dr Prasad Sandoshan Abraham! []

No comments:

Post a Comment