Friday 11 November 2011

TIADA HAD UMUR KATA PAK JIB

Orang BN sekarang lena tidurnya. Sana-sini sekarang sibuk cakap fasal pilihanraya, mereka fikirkan siapa nak jadi calon baik yang Adunnya atau MPnya. Semua orang dah mencongak, ada yang bakal tersingkir dan bakal dicalonkan. Di Masjid India ada senator sibuk buat majlis itu dan ini, panggil sifulan dan sifulan, tujuannya tak lain untuk menonjolkan komitmen diri dalam kepartaian. Begitu dengan orang-orang Mubarak(Majlis Bekas Wakil Rakyat Malaysia) - Pak Jib bercakap tentang hal usia untuk bertanding ini di depan Mubarak sebab mungkin ada orang dalam Mubarak yang teringin hendak kembali bertarung di gelanggang.
Pak Jib kata yang penting dalam menentukan calon BN kali ini adalah calon yang MESTI menang. Sebab pilihanraya kali ini dianggap sengit. Pak Jib mengalu-alukan ahli Mubarak menguatkan kepimpinan parti berikutan perubahan landskap sosial politik pada masa ini yang berlaku dengan pantas kerana taraf pendidikan yang makin meningkat, revolusi teknologi komunikasi dan maklumat serta fenomena globalisasi atau dunia tanpa sempadan. Pak Jib juga ingatkan sesiapa yang turun padang agar jangan mendabik dada di depan golongan muda.
Pak Jib menasihatkan Mubarak, sedangkan Pak Jib pun belum tentu membawa perangai itu ketika berdepan anak muda. Yang lepas-lepas anak muda sebaliknya menempelak beliau kerana kenyataan yang tidak konsisten, sekejap boleh dan sekejap tidak, orang begini mengelirukan dan tidak boleh dipercayai. Jika melihat kepada kritikan media terhadap Pak Jib, memang dia menghadapi persaingan paling sengit dalam pilihanraya kali ini, justeru jangan anggap BN akan menang dengan mudah.
Dan tidak menghairankan ada keluh-kesah mengatakan, undi pos naik mendadak di kawasan Nuru Izzah, bukankah ini hendak memberi ruang kepada Makcik Senator tu ruang untuk masuk bertanding semula. Jika memang mudah-mudahan kes lembu itu boleh dipendamkan, dan jika kalah lagi, apakah akan menjadi Senator semula? Jika orang yang bermaruah, tawaran itu akan ditolak.
Selain itu ada pula perubahan-perubahan lain yang seolah-olah dirancang bersama SPR untuk menambahkan lagi senarai pengundi jin, hantu, iblis dan halimunan untuk mengundi calon BN dalam pilihanraya akan datang. Gunanya supaya calon yang berumur, yang dah tak berdaya maju, yang tak ada idea membina dicalonkan semula. Kita pun tak percaya, Pak Jib bercakap jujur. Sebabnya, Mubarak ini bukanlah berkuasa sangat, mereka semua bekasan, selalunya bekasan akan bercakap lantang sebagai bekasan, yang dia bimbang kiranya para bekasan itu bercakap di atas pentas PR. Itu yang dibimbangi. Bukan soal had umur atau apa, tetapi kata orang nak menunjukkan bahawa mereka ada "harapan" untuk diambil sebagai calon pilihanraya kali ini. Biasanya, menjelang pilihanraya mana-mana yang tercicir atau rasa tidak diendahkan akan merajuk dan bercakap merapu di pentas politik orang lain. Biasalah dalam politik. Apabila Pak Jib menjanjikan soal usia tidak diambil kira sangat, maknanya legalah orang-orang yang perasan penggal perkhidmatan mereka akan ditamatkan. Itu ucapan ambil hati sahaja.
Ketika kecoh dan dekat pilihanraya nanti, ia jadi lain pula. Mubarak entah ke mana, Perkasa entah ke mana dan Amanah bagaimana pula? Adakah Amanah hendak bertarung juga dalam pilihanraya kali ini? Orang pun hairan juga bagaimana dengan orang-orang yang melompat itu? Adakah mereka ada ruang untuk dilantik sebagai calon BN? Tidak mungkin. Orang Umno mesti mengamuk kerana menunggu terlalu lama untuk jadi calon, sedangkan orang yang lompat, tak ada jasa apa pun, hanya jasa melompat nak diberi peluang bertanding sebagai calon BN? Tentulah tidak sama sekali.
Kali ini Pak Jib mesti pening kerana masalah dalam Umno akan menjadi kelam-kelibut sebab berebut jawatan dan berebut jadi calon. Tengoklah nanti.[]

No comments:

Post a Comment