Tuesday 15 November 2011

MENULIS UNTUK PENERBITAN

Sebenarnya ramai penulis yang terlibat dengan dunia penerbitan. Walaupun buku yang ditulis itu untuk dijadikan santapan murid di sekolah-sekolah, para penulis buku kanak-kanak tidak semestinya dari kalangan guru atau bekas guru. Jika anda semak buku-buku untuk bacaan kanak-kanak, anda akan temui sejumlah nama-nama yang biasa di dalam genre bacaan kanak-kanak.
Menjadi kebiasaan, setelah sesebuah karya siap, mereka akan ajukan bahan atau manuskrip, atau bahan lengkap siap ilustrasi dan laman depan-belakang buku, ia akan dikemukakan kepada penerbit buku. Setiap penerbit buku ada pengkhususan mereka masing-masing.
Ada yang menerbitkan buku-buku motivasi, ada yang terbitkan buku sekolah rendah dan menengah sahaja, ada yang menerbitkan buku untuk bakal guru atau bakal jururawat. Sebenarnya, sesiapa sahaja yang bijak mereka akan menerbitkan bahan yang sesuai bagi setiap kelompok sasaran.
Menjadi kebiasaan penulis bebas ini menulis apa sahaja buku untuk diterbitkan. Ada yang cenderung kepada buku panduan ibadat, buku doa, buku tentang keislaman, dan jika sesiapa teliti, kebanyakan penerbit buku keagamaan yang berjaya adalah dari satu kelompok sahaja. Penerbit Melayu kurang menyerlah kerana pemasaran mereka lemah.
Kini sudah ada penerbit Melayu yang dianggap berjaya menerbitkan buku-buku yang menarik. Judul dan lay out buku yang dihasilkan menarik. Harga buku pun semakin meningkat. Soalnya, siapa yang menjadi sasaran penerbit?
Sebenarnya pembeli buku ada bermacam perangai. Kaki buku akan membeli apa sahaja buku sekiranya isi buku itu perkara yang digemari. Terbitkanlah buku dengan judul DAJJAL atau TANDA-TANDA KIAMAT, ia tetap mendapat perhatian pembaca. Sama halnya nota-nota keagamaan tentang tajuk yang mudah, ada khalayak yang memburunya.
Sahabat penulis yang sering datang ke rumah, dia menyiapkan manuskrip tentang GUNUNG BERAPI dan GEMPA BUMI. Katanya untuk bacaan umum peringkat menengah. Ada yang menyiap manuskrip tentang cerita kanak-kanak. Cerita dongeng atau apa sahaja cerita lama yang boleh ditulis semula dengan penambahan.
Setiap penulis mempunyai kaedahnya untuk menulis. Begitu bagaimana mereka boleh mengolah cerita lama seperti kisah PAK PANDIR itu. Ia boleh diolah supaya kepandiran itu tidak terlalu teruk. PAK PANDIR perlu dicerdikkan sesuai dengan peredaran zaman.
Apabila telah menemui berbagai penerbitan dengan berbagai kerenah mereka, ada sahaja cerita yang tidak enak. Penulis sifulan tidak menepati janji. Penulis sifulan telah dibayar lebih, tetapi manuskrip yang dijanjikan tidak disiapkan dan terus menghilang.
Dan menjadi perkara biasa, ada penulis terkenal dalam genre tertentu telah digam oleh penerbit. Maka penulis itu semakin sukar hendak menyusupkan karyanya kepada pihak penerbit, kecuali menerbitkan karya sendiri, cetak dan edar dengan usaha sendiri.
Apabila kita melongok ke negara jiran, bilangan buku terbitan mereka jauh lebih dahsyat daripada buku terbitan tempatan. Usaha terjemahan kitab-kitab utama nampaknya telah dipelopori oleh penulis Indonesia. Mereka sangat aktif.
Di Malaysia pula ada penerbit yang hendak mencari jalan mudah, menerbitkan semula buku-buku dari Bandung dan Jakarta. Ada yang diterbitkan semula setelah "membeli" borong manuskrip atau salinan semula buku induk yang ada.
Faruk umpamanya pernah menggunakan novelet remaja dari Indonesia untuk dipindah bahasakan kepada Melayu. Dari pengalaman penulis, lenggok pertuturan dialek Jakarta dengan Kuala Lumpur tentulah tidak sama. Apabila dipindah bahasa tentulah nampak canggung jalan ceritanya.
Kini ghairah kebanyakan penulis adalah bagaimana nak siapkan novel tebal hingga 500 halaman. Ada penulis yang menganggap kerja menulis senang sahaja. Apa yang kita fikirkan, apa yang kira tanggapi, apa yang kita khayalkan boleh dijadikan bahan tulisan. Apalagi ada laptop. Bila-bila masa boleh tulis.
Bahkan ada penulis yang menyiapkan novel seperti mengisi tempat kosong. Novel boleh ditulis dengan menuliskan bab akhir terlebih dulu. Happy ending atau sebaliknya. Kemudian berpindah ke bahagian tengah. Inilah yang orang katakan sebagai kerja mudah menulis novel yang dibangga-banggakan.
Apa pun menulis novel adalah kerja leceh. Anda perlu menjaga watak yang anda tampilkan. Seperti drama TV juga, novel perlu fokus kepada dua tiga watak utama. Lainnya hanya sampingan atau watak tambahan untuk menghidupkan cerita. Ketika membuat penyuntingan buku kanak-kanak penulis kerap menemui kecelaruan watak, ada watak tenggelam timbul, ada watak mengejut dan macam-macam lagi. Sebenarnya menulis perlu kemahiran dan kebiasaan. Mereka yang biasa menulis novel tentu tidak biasa jika diminta menulis artikel umum misalnya. Setiap orang ada kemahiran masing-masing.[]

No comments:

Post a Comment