Wednesday 9 November 2011

TENTANG SEKS BEBAS DI KL

Ketika blog ini disiapkan, di luar sana masih kecoh tentang Perhimpunan Seks Bebas, benakah akan diadakan perhimpunan dengan tema sedemikian? Bodoh benarlah penganjur jika gunakan tema itu. Sebenarnya perhimpunan itu pernah diadakan sejak tahun 2008-2010 yang lalu. Dan sebagai susulan daripada jadual mereka, ia sepatutnya akan diadakan pada tahun ini.
Sayangnya, wanita yang menjadi orang kuat nak adakan sesi pertemuan bagi membincangkan isu seksualiti ini adalah orang yang sama menganjurkan Bersih 2.0. Dendam kesumat terhadap wanita keturunan India ini masih membara di kalangan pihak tertentu, dan inilah masanya mereka hendak membalun. Secara tak langsung dikenenkan kepada Pakatan Rakyat. Bukan isu seksualiti sangat, tetapi siapa Ambiga itu.
Penulis bukan bersetuju dengan agenda untuk memartabatkan golongan minoriti ini, tetapi rasanya, bising-bising yang berlaku ini hanya kerana Ambiga dulu pernah menganjurkan Bersih 2.00 dan berjaya menghimpunkan ramai orang terutama kalangan pembangkang. Pihak penguasa melihat tokoh wanita ini mahu menganjurkan benda lain pula, hendak "membela" golongan minoriti yang berkelakuan ganjil  dalam masyarakat, iaitu:

1. Mereka yang mengamalkan homoseks - termasuk dalam kelompok ini adalah gay, golongan lembut seperti di Lorong Hj Taib atau di Bangunan Wisma Genting Jalan Sultan Ismail. Dan mereka yang mengunjungi club eksklusif di sekitar Bukit Bintang.
2. Mereka yang mengamalkan lesbian - di kalangan wanita, termasuklah puak pengkid, perempuan berlagak jantan, berkepit ke hulu ke hilir.
3. Kelompok yang bersahabat dan bersekongkol dengan kelompok 1 dan 2 di atas atas dasar status, menjaga imej, sekadar bersosial, berseronok atau menikmati kebebasan.
Senang cakap, mereka ini bolehlah dianggap penggiat dan pengamal pemikiran liberal (baca Charles Kurzman(ed), Liberal Islam: A Sourcebook, sudah ada terjemahannya Wacana Islam Liberal, Paramadina, Jakarta, 2001).

Perhimpunan seksualiti itu berkemungkinan hanya sebagai wadah bagi mereka mengemukakan pendapat tentang seksualiti berdasarkan naluri, pemikiran liberal, berdasarkan hak asasi manusia, ya kerana mereka yang menggerakkan perkara itu adalah kalangan mereka yang berpendidikan liberal - dan tak mungkin seorang yang berpendidikan agama akan menyertai kelompok ini - justeru mereka hanya mengikutsertai kerana semata-mata dasar hak asasi manusia. Sebagai aktivis masyarakat, mungkin mereka mahu mencari kelainan dengan mengikutsertakan kelompok minoriti tadi agar kedudukan mereka diberi perhatian.
Memanglah kelompok yang sudah menyimpang dari kebiasaan ini payah hendak diluruskan. Seseorang lelaki gay tidak akan melenyapkan kenafsuan gaynya apabila sentiasa bergaul di kalangan mereka. Begitu seorang yang lembut (Mak Nyah) akan bergaul dan berkelompok dengan komuniti mereka baik di lorong-lorong, di ruang butik, ruang andaman, ruang gubahan dan sebagainya. Mereka ada kelompok tersendiri.
Rakan-rakan dan kelompok inilah yang membentuk jatidiri mereka, mereka tidak akan lepas dari kelompok yang dirasakan sesuai dan menerima keberadaan mereka.
Golongan lesbian akan mencari kelompoknya. Sebenarnya di negara kita tidak ada sebuah kelompok besar yang dianggotai oleh tiga kelompok tadi sehingga membentuk sebuah persatuan yang mengancam orang lain.
Tanpa persatuan mereka sebenarnya telah menghidupkan "persatuan" mereka di kelab-kelab eksklusif yang mereka sering kunjungi.
Kelompok gay dengan dunianya, kelompok lesbian dengan dunianya. Mereka pun ada kelompok tertentu yang menggambarkan status pekerjaan dan pendidikan mereka. Kalangan gay dan lesbian jalanan tentulah berbeza dengan gay yang kelas atasan.
Keadaan di Barat jauh bezanya dengan suasana di tempat kita. Budaya Melayu memandang serong terhadap amalan songsang seperti aktiviti golongan gay.
Dunia gay dan homoseks ini mungkin berlaku di negara kita sebagai ujian yang Allah turunkan berupa bala. Bala yang Allah turunkan kerana di negara kita isu yang tidak habis-habisnya disebut orang hingga mengaibkan seseorang tanpa belas kasihan ialah isu liwat dan homoseks.
Ketika perkara ini tidak diketahui masyarakat, isu liwat dibesar-besarkan, setiap hari istilah ini dijelaskan secara terperinci, budak-budak sekolah pun nak tahu apa maksud liwat dan bagaimana hendak menerangkan perlakuan liwat itu kepada kanak-kanak?
Ini adalah kesan daripada keterlanjuran media arus perdana di Malaysia yang tidak menapis bahan, dan sewenang-wenangkan terlalu fokus kepada isu homoseks dengan tujuan menjatuhkan imej seseorang yang menjadi tokoh politik.
Cara fitnah melulu dan memberi gambaran bahawa homoseks menjadi ancaman negara, konon mempunyai kelompoknya dari kalangan elitis, secara tak langsung memburukkan imej Malaysia. Siapa yang merosakkan imej negara ini jika bukan para pemimpin di Malaysia sendiri, pemimpin yang kata mereka sayang kepada Melayu, pantang Melayu diperlekehkan, pantang Melayu diperbodohkan, pantang Melayu diliwatkan, tetapi umat Melayu, pemimpin Melayu sendiri gemar kepada perlakuan keji ini, setiap hari dipaparkan secara besar-besaran bahkan ada pula kes liwat bersiri, siri 1 dah tamat ada siri 2 pula.
Dan sekarang apabila ada pihak hendak menganjurkan wacana tentang seksualiti baik yang berhubung dengan homoseks atau lesbianisme, maka kita jangan gelojoh menuding sana-sini.
Sebenarnya pihak penguasa dengan cara zalim telah membiakkan seksualiti songsang ini secara tak langsung. Sebagai kesan daripada keseronokan pihak pemerintah menjatuhkan imej seseorang musuh politik, inilah natijahnya, orang secara terbuka akan berbicara tentang homoseks dan lesbian. Mereka akan menuntut hak agar diberi pengiktirafan, tak usah diganggu kebiasaan ganjil yang mereka lakukan.
Sebenarnya, tanpa bising-bising pun, kelompok homoseks dan lesbian ini memang sudah bergerak lama. Ia memberi gambaran sebenar isi sebuah kota metropolitan. Tidak dapat tidak, kita harus mengakui, bahawa dasar keterbukaan, membenarkan kehadiran pelajar asing, pelabur asing, apalagi, kita membuat perjanjian perdagangan bersama dengan negara yang sepatutnya tidak dipautkan.
Apabila kelompok homo dan lesbi ingin pengiktirafan ia sama seperti tuntutan golongan minoriti di bumi Malaysia. Bagaimana kita melayan tuntutan minoriti? Begitu jugalah apabila kelompok ini bersuara. Mereka akan meminta sesuatu menurut acuan liberalisme, pemikiran mereka menurut acuan Barat, seperti yang telah disebutkan tadi, tak akan orang berpendidikan agama menyertai mereka.
Dan kita perlu sedar, pengaruh media massa arus perdana penting agar tidak memberi ruang bagi mempopularkan budaya gay, budaya homoseks, budaya lesbian, budaya keMaknyahan, lihatlah bagaimana dunia hiburan kita meluluh-lantakkan budaya sezaman? Lihatlah bagaimana cara media kita melayani para artis yang syok digelar selebriti?
Budaya kota yang cenderung kepada homoseks dan lesbi ini sudah lama bercambah. Dan jangan hairan ada wanita tinggal bersama wanita untuk melakonkan kehidupan suami-isteri, mereka ini terjebak dalam kerancuan seksualiti, bukan tidak tahu ke mana arah hendak dibawa, tetapi sudah begitu bawaan mereka. Di sebuah kondominium di Balakong, penulis menemui seorang wanita berumur yang berlagak jantan (suami) bermotosikal besar, sering membawa beg sandang, dia aktif dalam sukan lasak, dia juga mempunyai seorang "isteri" yang masih muda.
Bayangkan bagaimana keduanya boleh tinggal di sebuah rumah di bangunan kondo 20 tingkat itu? Golongan gay dan lesbi ini ada yang berpendidikan tinggi, telah disebut tadi, mereka berfikiran liberal dan menolak sekatan dan aturan. Justeru mereka memilih lokasi yang eksklusif, kondo mewah, apartment mewah, villa dan sebagainya. Di situ mereka berkelompok, berpencaran di kalangan masyarakat biasa untuk melupuskan pengenalan diri masing-masing.
Salah satu bentuk homoseks jalanan yang popular di tengah kota kita ialah apa yang orang muliakan sebagai MakNyah. Kelompok ini diberi liputan yang menarik oleh media, bahkan ada wartawan menulis kisah malam mereka. Mencari pelanggan. Jika lelaki berpakaian wanita, jika lelaki menelan pil hormon untuk menghaluskan kulit, memontokkan payu dara, beraksi wanita seksi, apakah tugasan mereka pada waktu malam? Mereka bukan pelacur wanita, tetapi adalah pelacur lelaki tetapi mengenakan pakaian gaya MakNyah. Mereka ini adalah pecahan daripada kelompok homoseks dan gay tadi.
Golongan ini memang dipandang biasa oleh masyarakat, mereka bergerak bebas dalam dunia butik, dunia andaman pengantin, dunia solekan, jurumekap artis, tukang masak, pelayan dapur, wartawan, artis dan sebagainya. Maknanya, masyarakat kita telah menerima kehadiran MakNyah atau lelaki lembut ini. Buktinya, drama TV kita, filem melayu kita, media hiburan kita, memberi ruang secukupnya kepada golongan ini untuk mencambahbiakkan kecelaruan gender itu dalam bentuk tulisan, dalam bentuk tanggapan, ulasan semasa dan wacana mereka yang menggambarkan perasaan dalaman mereka sebagai Waria(wanita pria). Ada yang menggelarnya kelelawar kerana keluar pada waktu malam, mereka sekadar ingin memenuhi hasrat seksualiti mereka yang terpendam.
Kita tidak sentuh lagi dalam bab pandangan Islam terhadap kelompok yang keliru dengan kegenderan mereka. Kelompok ini menjadi masalah di tengah kota. Ketika satu pihak mencemuh dari sudut agama, ada pula kelompok liberal membela mereka kerana inilah hak asasi manusia namanya. Maksudnya, setiap individu bebas melakukan apa sahaja yang dikehendaki mereka. Bagaimana mereka hendak menterjemahkan sesksualiti mereka, itu adalah hak peribadi. Mereka menolak kaunseling dan nasihat yang menjurus kepada kebaikan. Dan jangan bicara tentang kaum Luth yang telah menerima hukuman dari Allah SWT.
Biasanya, apabila seseorang itu sedang menuju ke usia emas, maka istilah yang melibatkan tiga kelompok itu akan dibuang secara perlahan-lahan. Mereka pun akan insaf jika mereka menyedari Islam itu anutan sebenarnya. Mereka akan mencari arah untuk pulang ke pangkal jalan - taubat nasuha - dan menjadi individu bertaqwa. Kelompok ini bukan golongan jalanan dan mereka mampu untuk melakukan transformasi keimanan dan ketaqwaan secara berperingkat sebelum mengakhiri sebuah kehidupan yang penuh dengan kenistaan.
Nah, jika kita fikirkan secara mendalam, kepada siapa kita nak salahkan jika persoalan seksualiti menyimpang ini menjadi bahan kegerunan di hujung tahun 2011? Bukankah ada pemimpin Melayu sendiri yang menyemarakkan agenda kumpulan gay dan lesbi? Tanpa publisiti berlebihan dan tanpa adanya kes-kes berkaitan seksualiti seperti liwat dan sebagainya, maka keburukan ini tidak akan tertimpa kepada umat Melayu. Sekarang tiba masanya kita untuk bermuhasabah diri. Kita bukan benci kepada perlakuan songsang itu, malah kita memeriahkan lagi agenda kelompok ini dengan mencipta kes-kes untuk diperdagangkan bagi tujuan menjatuhkan imej seseorang. Inilah natijah. Wallahu a'lam. []

No comments:

Post a Comment