Monday 23 July 2012

AL-KISAH BUBUR LAMBUK

DALAM BULAN RAMADAN ini tidak ada cerita lain - bubur lambuk sahajalah.
Ada yang kata bubur lambuk Masjid Kg Bharu paling sedap. Ada yang kata bubur di Masjid Pakistan lagi sedap sebab ada kacang-kacang. Ada yang kata bubur lambuk Masjid Jamek dekat LRT lagi sedap. Atau sedap lagi bubur di Masjid India. Atau ada yang kata, sedap lagi bubur lambuk di surau Jalan Raja Abdullah, Kg.Bharu. Cerita ini hanya dirujuk kepada KL sahaja, tak tahulah bubur lambuk di negeri lain.
Maka, orang pun bercerita mengenai bubur lambuk, ada yang nak buat sendiri kalau tahu resipinya.
Bukan susah pun, secawan atau dua cawan beras sudah memadai untuk buat bubur lambuk.
Paling utama mesti ada benda-benda berikut:

Rempah sup
Minyak lembu [?] (sapi)
Bawang besar, merah + putih
Kulit kayu manis, cengkih, bunga lawang, buah pelaga dan gengnya
Daging cincang (tambahan lain terpulang ikut kesukaan)
Santan
Serai, daun bawang, daun sup dan halia dan garam.

Pak Lambuk bagi tahu, tanak beras dengan air yang banyak. Bagi dia hancuk, jangan nampak butiran nasi lagi. Sementara itu, tumislah benda-benda utama yang ada, bawang, kulit kayu manis (dengan kawan-kawannya tu, termasuk halia) dengan minyak lembu. Minyak lain bolehke?
Kata Pak Lambuk, boleh juga, tapi nak dapatkan aroma kenalah minya sapi. Dah sudah, campakkan ke dalam bubur nasi tadi, masukkan serai dan daging cincang sekali. Kacau jangan tak kacau, bagi dia sebati. Masa ni aromanya naik. Ketika ini ada juga orang tambah lobak masinlah atau bahan lain yang difikirkan sesuai. Jangan lupa santannya sekali. Kacau-kacau sampai jadi bubur betul.
Lepas tu kata Pak Lambuk, tengok ajelah. Terpulang nak makan atau tidak masakan istimewa anda (sebab belum buka).
Bubur lambuk ini bolehlah diubahsuai kalau kreatif, namakan yang indah-indah, Bubur Lambuk 1Malaysia, Bubur Lambuk Beduk Menanti, Bubur Lambuk Pak ...ikut siapa masaknya, Bubur Lambuk Rakyat, Bubur Lambuk Gedebuk-Gedebak, Bubur Lambuk Dendam Tak Sudah, Bubur Lambuk Manchester (sebab kemaruk bola), Bubur Lambuk ...
Tetapi kata Pak Lambuk, jangan bubuh nama cantik-cantik sangat, sedap tak apa, kalau tak sedap? Begitulah pesan Pak Lambuk. []

No comments:

Post a Comment