Monday 23 July 2012

KHURAFAH: HILANG DICULIK SANG RATU

DI ZAMAN YANG BERSERABUT dengan bermacam masalah pemodenan dan kecanggihan sistem, orang mula menggunakan kisah-kisah mencarik adat untuk melegakan kepenatan minda.
Betapa tidak, di mana-mana pun orang berminat mahu mengetahui sosok yang misteri - itulah Sang Ratu.
Bahkan menurut kisah di KL sendiri, bukan tidak ada orang yang menjadi pengikut atau istilahnya murid kepada Sang Ratu. Dia bukan seorang Melayu, tetapi seorang lelaki keturunan Cina yang tinggal di wilayah padat Bukit Bintang.
Bermula dengan melihat ular di atas katil di sebuah hotel di Jalan Masjid India (depan pondok polis) dia langsung tertarik kerana ular itu kemudian menjelma menjadi seorang perempuan cantik dengan tiara di atas kepalanya. Ya, dia tidak lain adalah Sang Ratu atau wakilnya, terang seorang paranormal yang juga telah menjadi salah seorang murid Sang Ratu.

POTRET MISTIK
Berbalik kepada cerita mistik Ratu ini, para peminat kisah misteri ini telah disuguhkan dengan gambar potret Sang Ratu yang dilukis oleh Pak Basuki Abdullah.
Apakah benar begitu rupanya wajah Sang Ratu sebagaimana yang digambarkan oleh pelukis kondang ini? Kemudian ada pula pihak yang mendakwa pernah berkomunikasi secara mistik dengan perempuan jin itu dan meminta izin untuk memotretnya dengan kamera digital atau sekadar handphone sahaja.
Konon Sang Ratu mengizinkan dan disuruh datang ke pantai selepas maghrib. Dengan hp sahaja, orang itu merakamkan kehadiran Sang Ratu. Dia beritahu sosok ghaib wanita misteri itu sudah dirakamkan dalam hpnya, tersimpan dalam gallery. Sayangnya, dia tidak benarkan gambar Sang Ratu dihebahkan kepada umum, ia adalah untuk tatapan peribadi.

GAMBAR MAKHLUK HALUS
Orang pun bertanya, apakah mungkin sosok ghaib dari jenis jin begitu boleh dirakamkan kehadirannya dengan apa kamera pun? Ada yang bilang, usahkan sosok wanita cantik itu, toyol yang bermain-main atas sinki pun tak boleh dirakamkan gambarnya.
Bagaimanapun, seorang paranormal yang tinggal di Kajang, Selangor, pernah menunjukkan rakaman gambar syaitan dengan kamera kompak di sebuah gua. Menakjubkan, setelah dicuci dan dibesarkan gambarnya, ia hanya berupa gambaran hitam putih, sosok syaitan atau jin itu sebagaimana yang biasa pelukis orang putih gambarkan, syaitan itu sedang menari-nari di dalam gua ketika dirakamkan.
Makhluk halus itu sengaja "posing" depan kamera untuk dirakamkan. Makhluk ini pun mahu glamor juga, sepatutnya paranormal tadi turut membuat temu-bual yang asyik dengan makhluk itu. Sebab orang pun mahu tahu, siapa namanya, apa jantinanya, apa pegangan hidupnya, tinggal di mana, apa hobinya, apa yang digemari dan macam-macam lagi boleh ditanyakan.

BUKAN KHAYALAN
Berbalik kepada gambar Sang Ratu, memang dulu ada orang yang mendakwa lukisan Pak Basuki itu bukanlah suatu khayalan, sebaliknya ia dilukis setelah merujuk kepada rakaman mistik yang pernah diambil di sekitar pantai. Konon ada orang-orang tertentu sahaja yang boleh berkomunikasi dan mudah pula meminta izinkan kepada Sang Ratu untuk memotret kehadirannya sebagai kenang-kenangan.
Di negara kita, tidak ada pelukis yang melukis wajah Puteri Gunung Ledang. Bukan tidak ada pelukis yang cuba melukisnya, namun ia hanyalah rekaan atau bayangan sekilas semata-mata.
Melukis potret Puteri Gunung Ledang tentulah tidak memerlukan apa pun ritual mistik. Sebaliknya untuk melukis Sang Ratu, pelukisnya kena mengadakan pertemuan dengan seseorang yang waskita, meminta kebenaran dan pendapat, lalu diadakan semacam ritual bagi memulakan karya di muka kanvas.
Lukisan yang tidak mempunyai apa-apa itu kemudian diangkat darjatnya dan dianggap ia sebagai persis atau seperti itulah wajah Sang Ratu sebenarnya berdasarkan pengalaman orang-orang yang pernah bertemu dengan makhluk mistik itu di alamnya.

CELAH GELOMBANG
Yang menganehkan, ramai bicara bahawa sosok wanita jelita itu bagaikan terbang di cecelah gelombang laut. Bayangkan, apakah orang itu menggunakan telefoto untuk merakamkan kehadiran Sang Ratu atau siap meletakkan berpuluh kamera di sepanjang pantai bagi merakamkan kehadiran Sang Ratu?
Seorang teman pernah bercerita tentang pengalamannya bertemu dengan Sang Ratu. Dia telah diterima sebagai murid kepada Sang Ratu, masuk ke istana dan berbual-bual perkara penting sahaja. Meminta izin untuk menjadi sahabat, macam Kelab Sang Ratu. Bahkan yang menghairankan, Sang Ratu juga menawarkan untuk mengadakan jalinan lebih akrab sebagai "suami isteri" - akan tetapi kawan ini menolak kerana ia akan menjadi beban dalam kehidupan.
Sepanjang berada di dalam perjalanan astral itu, dia melihat keanehan, ramai penghuni di alam itu menjadi makhluk yang memelikkan. Orang berkepala macam sotong, udang, atau ikan. Maklum istana Sang Ratu pun bukan berada di alam kita, sebaliknya alam mistik mereka dalam laut.

SINGGAHSANA
Bukankah iblis memiliki singgahsana di tengah laut? Barangkali, sebagai warga dari dunia keiblisan itu, Sang Ratu yang dari keturunan masa lampau Banul Jaann atau Banul Baann juga memiliki kerajaan di dalam laut.
Dia dapat dihubungi sesiapa yang mengetahui kaedahnya. Sesiapa yang menjadi murid, akan mudahlah berhubungan dengan guru spiritualnya.
Bahkan, menurut kisah khurafah, ada orang hilang di kawasan pantai gara-gara mulut celopar atau melakukan tindakan yang tidak disukai Sang Ratu.
Watak misterius ini konon boleh menyamar sebagai nenek kebayan, menyamar sebagai orang kampung biasa, menyamar sebagai orang berkelah di pantai.
Jadi, sesiapa yang melakukan kesalahan akan dilenyapkan dari bumi ini dan disorokkan di dalam kerajaan mereka. Dia akan ditahan tanpa bicara, ditransformasikan agar menjadi warga lelembut di dalam negeri mereka. Di alam sana dia dipakaikan dengan pakaian cara dan adatnya. Pesalah tetap pesalah.
Daripada cerita orang yang pernah "menyelam" ke dalam laut semata-mata hendak bertemu Sang Ratu, penyeksaan juga dilakukan ke atas makhluk Homo Sapiens ini jika mereka melakukan kesalahan. Kekadang kesalahannya bukan besar, hanya tak hormat kepada nenek yang menyamar, mulut cabul, cakap kasar, maka Sang Ratu meminta polis bantuannya untuk menangkap dan menjebloskan orang itu ke dalam penjara negeri mereka.

HILANG
Maka, sesiapa yang kena culik, orang itu akan disahkan hilang. Tidak balik ke rumah. Mujur ada peranan murid-murid Sang Ratu tadi. Kepada murid perempuan mistik itulah mereka mengharapkan bantuan. Kalau betul kamu murid Sang Ratu, cuba selidiki apakah orang yang hilang bernama sekian dan sekian berada di negeri dalam laut? Tengoklah.
Dengan kemampuan mistik juga, murid Sang Ratu menjalani satu perjalanan astral merentasi dua dimensi bagai cerita kayangan zaman kanak-kanak dulu. Maka murid tadi pun menyusup ke negeri itu. Dia dapat bertemu Sang Ratu dan menyatakan keinginannya untuk menyelidik, apakah ada orang yang bernama sekian dan sekian berada di dalam penjara negeri Sang Ratu?
Berdasarkan komunikasi antara murid dengan Sang Ratu inilah kemudian pegawai penjara dipanggil untuk ditanyakan apakah ada orang yang bernama sekian di dalam penjara Sang Ratu? Dan apa kesalahannya kok sampai disimpan begitu lama bagai tahanan ISA?

KES CURI
Murid diberitahu apa kesalahan orang itu.Satu contoh yang memelikkan, seorang lelaki kampung yang tinggal tidak jauh dari kawasan pantai selatan telah diculik oleh polis bantuan Sang Ratu. Puncanya adalah dari aduan seorang lelaki.
"Wang yang aku simpan telah ducuri oleh orang ini," adu seorang murid yang bukan sekadar murid biasa malah telah melakukan persekutuan ghaib dengan Sang Ratu untuk mendapatkan kekayaan yang tak selayaknya. Wang yang diperoleh adalah dari sumber persugihan mistik dengan Sang Ratu.
Memang ramai orang lelaki yang amalkan cara ini, mencari kekayaan dengan menggunakan persekutuan ghaib dengan makhluk seperti ini. Dia sudah kaya, dan wangnya dicuri oleh seseorang yang disyaki.
Setelah berunding dengan Sang Ratu, "Apakah boleh saya meminta jasa baik Sang Ratu agar orang ini dibebaskan?" tanya sang murid.
"Aku akan bebaskan orang ini, tetapi yang punya harta adalah rakan persekutuan ghaibku, maka dia harapkan agar orang ini memulangkan semula berapa wang yang telah diambilnya, melainkan orang itu memaafkannya," kata Sang Ratu.
"Apakah boleh orang ini dibebaskan dengan jaminanku?" pinta sang murid lagi.
"Ya, kerana kamu muridku, maka mudahlah urusan ini, aku bebaskan orang ini!"
Hairannya, dengan tiba-tiba lelaki yang didakwa mencuri wang dari seorang lelaki kaya yang mengadakan persekutuan ghaib dengan Sang Ratu sudah berada di kawasan belukar tepi laut. Itupun setelah wang yang dicuri dulu dikembalikan mengIikut jumlah yang ditetapkan.
Ketika dalam tahanan negeri antah berantah itu, dia diminta bekerja sebagai buruh ladang. Mungkin semak belukar tepi laut itulah yang menjadi ladangnya. Gambaran yang mengatakan dia masuk ke laut juga adalah dimensi yang telah direntasnya, dunia makhluk ghaib.
Ada orang yang mampu membaca mantera dan kemudian menyapu kedua matanya, dengan semena-mena kawasan di depannya berubah menjadi negara kayangan - pokok yang hijau jadi warna keperakan berkilau, tidak ada pokok hijau di negeri itu.
Sesiapa yang mengadakan hubungan baik dengan makhluk yang tidak ketahuan ini ada yang mendapat bala dan ada yang mendapat laba. Ada makhluk seperti ini yang pemurah, memberikan hadiah berupa ketulan atau batang emas tulen.
Seorang pengusaha bot tambang di Suamtera khabarnya mempunyai kepandaian berkomunikasi dengan makhluk ini, dan hasilnya dia mendapat hadiah berupa emas hingga satu kilogram. Satu gram emas berapa harganya? Dan kalau sampai 1 kg. emas?
Tentulah hebat orang itu.
Kisah orang disorokkan makhluk halus adalah cerita orang kampung sejak zaman dulu lagi. Khurafah juga pernah disorokkan jin.  Istilah kita adalah orang bunian. Banyak terjadi orang disorokkan makhluk bunian. Tak kurang juga ada orang yang berkahwin dengan bunian di Gunung Datuk, Ipoh, hingga tak mahu balik rumah lagi. "Dunia bunian lebih seronok daripada dunia biasa!" itulah pengakuan orang yang ternama itu.

RENUNGAN
Sabda Nabi shallahu alaihi wa sallam: "Sebahagian daripada sifat keelokan dan kepujian pada diri seseorang muslim yang sejati ialah meninggalkan perkara yang tidak memberikan faedah." [at-Tirmidzi no.2318, Imam Malik dan Ahmad]
"Dan bahawasanya ada beberapa orang laki-laki di antara manusia meminta perlindungan kepada beberapa lelaki di antara jin, maka jin-jin itu menambah bagi mereka dosa dan kesalahan." [al-Jin:6]. []

No comments:

Post a Comment