Wednesday 8 May 2013

DAP JOIN BN SATU SOLUSI?

Sudah diketahui lama, Umno berangan-angan dan bersungguh-sungguh, bahkan sampai beberapa tokoh muda dalam Pas terpelanting kerana perangai suka berangan-angan itu. Apa yang mereka angan-angankan? Bukankah ada beberapa kerat yang bersungguh sangat nak satukan Pas dengan Umno bagi mentadbir sebuah negeri pada masa lalu, ingat lagi tak?
Dan sejak beberapa lama dulu pun para pemimpin Umno bahkan dalam seminar besar dan kecik, mereka ada bagi cadangan seolah-olah elok benar kalau Umno itu bersatu dengan Pas demi kemaslahatan orang Melayu [ingat, mereka tak fokus sangat demi Islam tu!].
Kini Zainuddin Maidin yang orang tahu dialah juga Awang Selamat yang menyebabkan BN berada dalam keadaan tidak selamat sejak pilihan raya yang lalu [2008], sekarang nak main teori penyatuan masyarakat Malaysia agar DAP berada dalam kerajaan.
Ini katanya untuk kepentingan masyarakat Cina pula.
Kenapa apabila sudah tahu pengundi hari ini beralih arah kepada PR baharulah timbul idea seperti ini?
Rakyat faham, tujuan penyatuan ini bukanlah soal nak menyatukan rakyat yang berbilang kaum sangat. Ia lebih demi menjaga kedudukan para pemimpin dalam BN agar kedudukan mereka terus berkuku di singgahsana impian itu.
Lagipun bukit dan gunung emas ada di mana-mana sekarang.
Apa perlunya bercakap tentang perpaduan kaum lagi pada masa sekarang?
Jika mereka masih bercakap dan mengulangi kempen "zaman silam" maknanya kita langsung tak ada kemajuan. Jabatan Perpaduan Negara yang wujud dulu langsung tak reti buat kerja. Agaknya hanya seronok buat program sana-sini, pukul gong, tengok orang menari, tengok orang berlari, memupuk golongan kanak-kanak pula, semuanya seolah-olah tidak menjadi.
Sekarang bolehkah DAP join BN untuk dijadikan solusi?
Rakyat lebih suka kalau DAP tetap dalam PR. Bukankah BN sudah ada rakan karib mereka MCA dan Gerakan?
Mungkin generasi muda tidak ingat langsung bagaimana percaturan politik masa lampau sehingga Gerakan memegang tampuk pemerintahan di Pulau Pinang? Kena kaji balik sejarah lampau. Kaitkan sekali dengan peristiwa 13Mei dulu. Siapa yang main peranan? Ketika itu DAP tidaklah menonjol macam sekarang. Masa itu ada zaman "keagungan" Gerakan.
Disebabkan Gerakan itu dianggap memiliki "Alexander The Great"nya, maka BN memang mengidam agar ia berada dalam dakapannya. Kini Zainuddin Maidin pula syorkan agar DAP join BN.
Apakah pada perkiraannya apabila DAP boleh bekerjasama dengan BN maka tidak berlaku perkara lain pula? Sudah tentu sebahgian besar orang DAP akan tetap berada dalam PR dan yang sebahagian kecil diberi pangkat dan kedudukan seronok bermanja dengan pemimpin BN.
Mereka pun bersenandung itulah MALAYSIA BARU!
Rakyat tahu, jangan mimpilah DAP nak berpakat dengan BN. Ajakan untuk berpakat itu bukan demi menjaga perpaduan kaum di kalangan rakyat. Tidak. Mereka nak menjaga kepentingan para pemimpin yang berada di kedudukan yang mantap tetapi "terjejas" sedikit.
Jika pemikir tangguh dari kalangan pendukung BN anggap penyatuan DAP dan BN sebagai solusi sebenar, mereka telah melakukan kesilapan. Itu congak atas kertas. Kenyataannya? []

No comments:

Post a Comment