Tuesday 21 May 2013

KES BERSEKEDUDUKAN SI TUA DENGAN INDON MUDA

TADI petang saya menjengah Chow Kit sebab ada urusan yang tak berapa penting pun. Terserempak dengan kawan lama Pak Jalal, orang Perak yang sudah lama tinggal di celah Kuala Lumpur, tinggal di Flat Selayang, Jalan Raja Laut, Kuala Lumpur. Dia tarik saya ke sebuah restoran Jawa di JTARKL. Saya sebenarnya tak berapa berkenan masuk ke situ, hanya kerana nak memenuhi hajatnya, saya masuk juga. Rupa-rupanya ada masalah besar untuk pesan minuman. Kalau pelayan tanya nak minum apa, kena jawab, "Teh tarik atau kopi tarik!" itu yang pelayannya faham. Kalau hanya sebut nak minum teh! Maka kelam-kabut pelayannya. "Teh panas?" itu yang ditanya balik. Sebenarnya dalam bab order ini, dari dulu saya sudah jelaskan. Selagi orang tak sebut ais atau es, jangan sibuk nak tanya ais atau es. Pelayan warga Indonesia masih tidak memahami budaya memesan minuman di Kuala Lumpur. Akhirnya cerita lama berulang lagi. Kalau anda hanya memesan teh! Mereka pening kepala. Memang tak reti nak buat. Lantaklah.
Cerita sebenarnya, Pak Jalal nak beritahu, dia tinggal berjiranan walaupun berlainan lantai flat. Dia tinggal di lantai UG sementara Pak Ranrif di tingkat empat. Dia kenal sangat dengan Pak Ranrif [bukan nama sebenar]. Dia polis pencen. Asal dari Perak.
Yang Pak Jalal risau sangat, sebab masa depan polis pencen ini tidak menentu kerana dia sedang dikuasai sepenuhnya oleh seorang wanita genit, 36 tahun, isteri orang dari Jawa Timur. Setepatnya dari Desa Maron, Boyolangu, Kab.Tulungagung, Jawa Timur. Si Minah Indon yang naksir lelaki pencen ini, bukan kerana cinta, bukan kerana sayang atau apa, tetapi kerana dia kini berkuasa untuk memegang kad ATM Pak Ranrif. Maka setiap bulan, dia boleh jolok mesin ATM sesuka hatinya. Khabar dari pelapor ini, pencen dia dan isterinya tidaklah banyak, ada dalam dua ribu lebih. Tetapi Minah Indon ini boleh bergaya sakan di tengah Kuala Lumpur bersama Si Tua yang kini berkerusi roda. Dialah yang menolak kalau nak pergi ke mana-mana. Itulah pembantunya yang setia.
Semalam, jam 1.00 pagi kata Pak Jalal, satu operasi kes bersekedudukan sudah dilaporkan. Pak Jalal pun duduk menunggu di rumah. Dia mahu dirinya dirahsiakan. Jangan bocorkan, nanti riuh satu flat di situ. Pak Jalal terpaksa repot kerana dia dah tak tahan. Tak tahan melihat polis pencen ini tak sedar diri, tak mahu dengar nasihat. Dulu kedua matanya yang rabun kelam terus. Tak boleh nak tengok apa. Pak Jalal yang ajak dia berubat, jumpa doktor pakar. Sebelah mata boleh melihat. Cadang nak jumpa doktor lagi untuk mata yang sebelah. Maklum kawan ni polis pencen, kawan satu kampung juga dari Teluk Intan, Perak sana.
Nak tolong dia apa salahnya. Tetapi Minah Indon sudah marah-marah.
"Jangan sibuk-sibuk mahu tolong laki saya, saya tahu kamu memang nak butakan laki saya!" kata Minah Indon itu. Pulak dah! Dia nak tolong kawan, dia pula kena tuduh begitu.
Jadi, dalam pengamatan Pak Jalal, Minah Indon ini memang suka kalau Pak Ranrif atau Abang Ran ini terus buta matanya. Sebab, kalau dah buta, hal ehwal duit, semuanya adinda Indon boleh uruskan. Cukup cerdik!
Kata Pak Jalal, minah Indon ini dulu pernah kena tangkap. Masuk tahanan dan kemudian hantar ke kampung asalnya. Selama lima bulan kelibatnya tidak kelihatan. Dasar kerinduan sudah membuak-buak, maka si genit pun datang semula mencari abang sayangnya di Kuala Lumpur.
Setelah bertemu, mereka menyambung persahabatan. Abang sayang, adik sayang. "Abang saya perlu wang untuk bikin rumah di Maron, itu rumah kita jugak!" rayunya sambil bermanja.
"Berapa kamu mahu?" Si Tua pantang dimanjai di genit. Apa kemahuannya dituruti.
Maka lurutlah wangnya. Menurut Pak Jalal dulu RM17,000 dihabiskan untuk dihantar pulang ke kampung. Urusan hantar wang cukup mudah sekarang. Di mana-mana ada ejen penghantaran wang.
Begitulah setiap bulan. Selagi abang disayang masih ada tabungan, maka adik cantik ini mendapat wang belanja. Dia tak perlu kerja di warung mamak. Tak perlu jadi pembersih lantai di mana-mana pejabat atau gedung. Tak perlu naik bas turun bas pagi-pagi.
Si Tua ini tidak sedar diri kata Pak Jalal. Ketika dia leka tinggal berduaan dengan si genit itu, setiap hari akal pendeknya merancang untuk berkahwin di Kuala Lumpur ini. Minah tadi isteri orang. Si suami ketika dihubungi, bagaimana isteri kamu kok mahu kahwin sama orang Kuala Lumpur? "Gila! Dia, aku kan suaminya, nggak ada problem perkahwinan kami! Masak mau cereiii!"
Kecoh juga di kampung sana. Sebenarnya, ramai yang tidak perasan, berapa ramai Minah dari seberang yang nikah lagi walaupun masih bersuami? Kes melucukan ini memang pernah terjadi.
Kenapa Pak Jalal sibuk-sibuk? Dia mahu menyelamatkan Si Tua itu agar tidak jadi bongok dimainkan Si Bunarti yang ayu. Pak Jalal kawan senegeri, kawan sekampung.
Cara nak selamatkan diri Si Tua itu adalah dengan menghubungi penguatkuasa jabatan agama tempatan. Setelah dihubungi, Pak Jalal menunggu hasilnya.
Operasi jam 1.00 pagi gagal menemui Si Tua dan pasangannya. Mereka seperti telah menghidu ada "checking" di rumah tingkat 4 itu. Sekarang Pak Jalal musykil, munasabahkah Si Tua yang berkerusi roda dan perlu ditolak oleh wanita Indon itu boleh melarikan diri pada waktu pagi ketika operasi dijalankan. Ia dijalankan setelah ada aduan! Tidak cukup itu dia juga sudah buat aduan ke Kedutaan Indonesia. Surat menyurat ditunjukkan kepada saya. Nampaknya, dia bersungguh-sungguh sekali.
"Habis malam ini nak panggil lagi jabatan agama buat tangkapan?" tanya saya kepada Pak Jalal.
"Seganlah, nanti mereka kata saya menipu. Dah panggil bilik kosong tak ada orang, ke mana mereka lari?" rungut Pak Jalal.
Pak Jalal juga risau ada ada permainan lain yang menyebabkan tangkapan itu gagal. Baginya, pasangan Si Tua dengan wanita Indon yang juga isteri orang itu elok disegerakan. Jangan tangguh. Sudah lima tahun mereka bersekedudukan di situ! Bukan sehari atau dua hari!
Kalau kita baca akhbar, wah, tangkapan sana, tangkapan sini, baru lepak di hotel murah sudah kena cekup. Sedangkan yang ini, inilah yang menghairankan Abang Gambar, kawan kita ini, LIMA tahun berada dalam keadaan aman -- seolah-olah suatu istidraj pula!
Abang Gambar ada bagi nombor hpnya. Nombor telefoon rumah sekali di Jalan Raja Laut. Nak buat lagu mana? Plan A tak jadi, kena tukar Plan B. Tapi mereka ada Plan C pula.
Menariknya, sejak Si Tua ini lepak di bilik pengap yang disewa [tuan rumahnya dari seberang juga, sewa atas sewa] Si Tua itu sudah kehilangan hartanya satu persatu. Tanah sawit dan bendang sudah dijual oleh adik beradiknya di kampung. Tanah sekangkang kera di Gopeng pun sudah habis. Sedangkan ketika sembang cadang nak buka stesen minyak di Gopeng.
Habis sekarang nak buat apa? Telahan awal saya, Si Tua ini jadi bodoh kerana ada "ilmu" yang dikenakan oleh wanita dari Tulungagung ini. Rupa-rupanya benar. Sudah tiga kali lemparan bola api ditujukan ke rumah Pak Jalal. Kali pertama ke arah pintu depan pada waktu tengah hari. Kali kedua menghala ke dapur ketika isterinya sedang memasak. Dan ketiga ke meja komputerinya. Dia tidak ada di rumah.
Jadi, memang ada kerahan dari pihak sana, agar gangguan itu hadir di KL. Bukan setakat bola api, kemungkinan Si Tua itu juga sudah diguna-gunai oleh wanita itu. Ambisinya mahu menjadi isteri Si Tua itu biarpun isteri seminggu. Dia mahu merebut hartanya meskipun tinggal secuil dalam bentuk duit pencen. Itu akal dia. Tetapi Pak Jalal ada akal lain pula. Dia tidak mahu Si Tua ini ludes dikerjakan oleh adik manis dari Tulungagung ini.
Walaupun saya ada nombor telefon Abang Gambar, saya tak akan hubungi. Sebab saya sudah jelaskan begitu. Biar dia berurusan dengan pegawai penguatkuasa itu lagi. Kita nak tengok apa hasil dan apa tindakan mereka! []

No comments:

Post a Comment