Tuesday 21 May 2013

MAKAM PEZINA JADI TUMPUAN NGALAP KEBERKATAN?

PAPARAN ini adalah biasan daripada kisah orang tua bersekedudukan sampai lima tahun dengan isteri orang dari Jawa. Sampai sekarang masih meneruskan kehidupan yang serba bejat itu. Ini kisah benar. Nak jaga tepi kain orang bukannya mudah. Bukan tidak benci kepada maksiat. Benci sangat malah.
Begitulah bagi yang mengada-ngada nak belajar ilmu bagi mendapatkan kekayaan. Contoh, cerita mudah nak mengamalkan persugihan BABI NGEPET.
Menurut cerita kawan wartawan dari Jawa, Gunung Kemukus di Jawa sana memang jadi perhatian kebanyakan orang yang ingin menjenguk sekadar nak tahu, atau kalau ada peluang, boleh ciluk sekali.
Betapa tidak, sesiapa yang nak belajar ilmu karut di gunung ini, mereka kena jenguk gunung pada waktu dan malam tertentu.
Seseorang itu kena pergi beberapa kali barulah ilmunya mantap!
Ada banyak benda persugihan yang mereka harapkan. Semuanya bergantung kepada tuan guru, tuan bomoh, atau paranormal yang membimbingnya. Paling tidak jurukunci gunung itu [tak tahu besar mana kunci gunung itu].
Kenapa anak muda dan anak tua digalakkan naik ke Kemukus? Apa kelebihannya?
Kekadang, kita terima cerita yang tak masuk akal. Anehnya, orang tidak pernah menyoal logik atau tidak tindakan yang mereka lakukan di gunung itu.
Dulu, ada anak bangsawan yang dibuang dari istana gara-gara anak bangsawan ini melakukan sumbang mahram. Anak lelaki ketagih cinta kepada ibunya sendiri.
Cerita macam ini nak cari satu pun payah dalam ratusan ribu. Mungkin kerana itu nak dijadikan cerita agaknya. Akibat perbuatan durjana anak bangsawan dengan ibunya yang juga orang istana, maka kedua-duanya macam terusir. Si ibu dah tentu malu nak jenguk istana.
Si anak bangsawan pun berkelana ke sana-sini hingga akhirnya sampai ke Kemukus. Dia menetap di situ beberapa lama. Tetapi si ibu tetap mencari anaknya yang terbuang itu. Keduanya pun bertemu lagi.
Apabila telah bertemu, maka mereka pasti akan menimbulkan syak di kalangan orang kampung.
Orang kampung bertindak. Mereka mengepung dan menangkap keduanya. Pasangan tak senonoh emak dengan anak lelaki ini dihukum dengan rejam sampai mati.
Ketika hukuman akan dilangsungkan, anak bangsawan dari istana yang dipanggil Pangeran Samudera itu telah berwasiat.
Sesiapa yang dapat melakukan hubungan zina di Kemukus sebagaimana yang keduanya telah lakukan, maka orang itu hajatnya akan dipenuhi, dan yang paling penting, perlakuan keji yang dilakukan oleh pasangan zina mana pun akan memberi pertolongan kepada Samudera dan ibunya, dosanya akan ditebus dengan melakukan zina.
Maka, kalau difikirkan "pesanan" atau "sumpah" mengarut Pangeran Samudera ini, ia adalah pesan atau sumpah yang tak boleh dipakai. Elok dibakulsampahkan sahaja.
Akhirnya, sejak dulu sampai sekarang, makam Pangeran Samudera itu dengan ibunya sudah dijadikan makam keramat, makam yang sering dikunjungi orang, mereka datang ke situ dengan harapan untuk mengutip keberkatan darinya.
Tokoh Pangeran Samudera itu, jika benar dia adalah tokoh yang tidak perlu dimuliakan. Kelakuannya sangat jorok. Dia berzina dengan ibunya. Kalau menurut hukuman, tentulah berbeza, hukuman untuk ibu dan si anak. Tetapi pada masa dulu, agaknya orang terlalu marah, maka keduanya direjam terus!
Sepatutnya, orang yang ziarah ke makam Pangeran Samudera itu bukan hendak ngalap berkah dan melakukan hubungan seks haram seperti yang disyaratkan sekarang. Bahkan ada yang mengatakan, kalau suami isteri mahu melakukan pun apa salahnya. Orang sinting sahaja yang mahu melakukan begitu. Alasan apa pun, syarat apa pun, memang tidak boleh dijadikan pelajaran.
Seharusnya, makam yang ada di Kemukus itu dijadikan peringatan keras. Anak-anak muda tidak dibenarkan membawa pasangan masing-masing, atau tidak dibenarkan menyewa wanita untuk ditiduri sebagai syarat ngalap berkah dan ilmuan karut di situ.
Kini, gara-gara fatwa dan sumpah Pangeran Samudera itu, ribuan orang terjun ke lembah kehinaan. Nak dapatkan ilmu perlu melakukan zina dulu. Perbuatan mengunjungi makam dengan tujuan dan matlamat yang tidak benar itu sepatutnya ditegah.
Bukan tidak ada para ustaz yang geleng kepala dan sudah berbuih nasihatkan anak-anak muda agar jangan naik ke Gunung Kemukus. Jangan ziarah makam Pangeran Samudera itu. Buang masa. Tidak ada manfaatnya. Bahkan kesyirikan yang mereka peroleh. Belum lagi dosa berzina. Dosa mengagungkan kelakuan bejat yang sepatutnya dibanteras!
Bagi orang yang mencari keseronokan, mereka pergi ke Kemukus bukan soal mahu ngalap berkah lagi, tetapi mahu ngalap ketelanjangan yang ada. Syarat ilmu bukan begitu. Tidak perlu mensyaratkan mereka perlu melakukan kerja hina itu sampai tujuh kali atau berbelas kali agar keberkatan itu tumplek di depannya! Ada-ada sahaja! []

No comments:

Post a Comment