Friday 10 May 2013

ISU MB PUN JADI KALUT?

Pada perkiraan rakyat biasa, mana-mana parti yang mempunyai kerusi lebih, maka kerusi MB kena bagi kepada parti itulah.
Tetapi dalam perkiraan Pakatan Rakyat, di mana ada tiga parti komponen utama - Pas, PKR dan DAP pertimbangan lain perlu dititikberatkan.
Bukan soal siapa mempunyai kerusi lebih. Kalau nak beri kepada DAP pun apa salahnya, biar orang DAP jadi MB Selangor.
Akan tetapi mungkin para pemimpin PR ada perkiraan lain, sekiranya DAP sudah memiliki Ketua Menteri dari DAP, Kelatan sudah ada MB dari Pas, apakah Selangor yang menjadi negeri kesayangan UBN akan diberi kepada Pas pula?
Jika begitu, Pas memiliki dua negeri -- Kelantan dan Selangor. DAP ada Pulau Pinang. Maka meloponglah PKR kerana tidak ada negeri yang nak diuruskan.
Ada perkiraan lain, bahawa PR berpaksi kepada PKR. Ia yang menggerakkan penyatuan parti-parti lain. Fenomena rakyat berhimpun juga ada kaitan dengan kebersatuan tiga parti ini di dalam PR. Ia tidak mampu bergerak sendiri.
Sudah diketahui umum, dari pengalaman lampau, mana-mana negeri yang ditadbirurus oleh MB Pas semuanya terlepas hanya sepenggal atau tak sampai sepenggal kecuali negeri Kelantan yang perlu dilihat dari sudut lain pula.
Kemungkinan sekiranya Kelantan itu bukan di negeri Kelantan, atau di mana-mana negeri lain di Semenanjung, ia juga sudah lama terlepas. Itu menurut analisis para peminat politik di Lembah Klang.
Jadi, kita kena renungkan. Janganlah isu MB dijadikan punca perbalahan. Jika kita terus berbalah hanya sebab kerusi siapa yang banyak, maka jangan marah, Selangor juga akan diberikan oleh rakyat kepada UBN sebagai tanda protes!
Apakah bukan suatu penilaian yang salah jika dikatakan bahawa Selangor tetap bertahan kerana ia ditadbirurus oleh orang yang berpengalaman dalam hal ehwal kewangan dan korporat? Sementara yang kurang mahir dalam soal ini mereka gagal mengekalkan momentum sokongan rakyat.
Bukti telah ada apabila Terengganu, Perak dan Kedah [yang terbaru] hanya sekejap sahaja di tangan PR.
Jadi, untuk apa kita berbalah hanya kerana MB?
Kena buktikan dulu kemampuan mentadbirurus sebuah negeri. Percayalah, bahawa Selangor tidak sama dengan Kedah, tidak sama dengan Perak dan Terengganu. Bahkan ada kalangan penulis politik di Lembah Klang berpendapat kalau Selangor diterajui oleh MB dari Pas, kemungkinan kerusi yang dipertandingkan oleh PR makin merosot.
Sekarang, sesiapa pun yang kemaruk jawatan, bermulalah dengan jawatan Exco dulu. Tunjukkan kemampuan dan kebolehan. Bukan terus kepada jawatan MB. Sebab jawatan ini bukan untuk bermegah dan menerima ucapan tahniah setiap hari selama setahun. Bukan itu. Kesinambungan rentak pentadbiran itu perlu ada agar ia tidak diganggu gugat oleh musuh utama iaitu Umno.
PR akan jadi tempang kalau PKR langsung tidak diberi hak menjaga negeri. Lagipun telah banyak diperkatakan bahawa kekuatan yang menyatupadukan rakyat sekarang adalah dari PKR. Sama juga orang memerlukan Anwar dalam perjuangan PR. Di Kelantan sendiri pun sudah merasakan sesuatu yang berbeza apabila TG Nik Aziz tidak jadi MB Kelantan. Suasananya lain, meskipun MB sekarang adalah orang baru.
Percayalah, ia akan jadi sasaran puak-puak Umno pula untuk menguji kemampuannya. MB yang lepas memang telah diuji dengan bermacam perkara.
Mulai sekarang, kita kena fokus kepada urusan mentadbirurus negeri yang kita jaga. Ingat. Daripada bilangannya cukup sebelah tangan, kini kita ada tiga negeri sahaja. Maknanya semakin kecil. Apakah nanti tinggal jari telunjuk macam 1Malaysia juga?
DAP tak mungkin dapat dikalahkan oleh UBN kerana kerajaan Pulau Pinang memang mantap. Hanya yang dirisaukan adalah di Selangor dan Kelantan. Kenapa? Ada perkiraannya, andai kekalutan menentukan MB pun sampai jadi kecoh seperti yang berlaku baru-baru ini. Jarum Umnoisme pun menyucuk sama. Wallahu a'lam. []

No comments:

Post a Comment