Monday 27 May 2013

MITOS DALAM AJARAN SYIAH [MELIHAT SYIAH DARI JAUH]

Ketika berlakunya gerak Revolusi Iran yang mengangkat nama Khomeini, seluruh dunia tertumpu kepada Iran. Anak-anak muda di Malaysia pun apa kurangnya. Gambar Khomeini adalah wajib. Setiap hari ada sahaja gambarnya dipaparkan dalam media Malaysia. Semua orang sokong orang tua berjanggut lebat ini kerana ia berpenampilan ulama. Dia berani membantah Shah Iran yang mendapat dukungan dari Amerika Syarikat. Ramai rakyat Iran sokong matlamat perjuangan Revolusi Iran meskipun bukan tidak ada orang menyebut Revolusi Islam!
Ketika itu, tidak terfikir pun bahawa ajaran Syiah itu bukan apa-apanya kepada kita di Nusantara. Sejak dulu, kita selalu berdendang dengan bermacam budaya dari Parsi yang dibawa oleh penghijrah yang mendapat didikan dari sana. Di Acheh umpamanya, begitu banyak karya sastera yang mengangkat bahan-bahan berbau Parsi sehingga ada nama universiti mengambil nama Syiah pun. Apabila raja Melaka konon belajar ilmu agama, mereka juga mempelajari bahan yang berlumut dengan dunia Parsi.
Kehebatan Khomeini mengusir seorang raja yang agung di bumi Iran membuatkan semua orang celik. Tidak ada orang yang berani melawan raja [mungkin di Perancis sehingga semuanya dipenggal dengan alat pemotongan] pada ketika itu.
Apabila Revolusi Iran sudah bertapak di tanah Iran, masyarakat luar tidak mengesyaki apa-apa tentang matlamat sebuah revolusi. Kalau dikatakan sebuah revolusi menentang kezaliman untuk Iran itu memang wajar. Tetapi untuk dikatakan revolusi atas nama Islam, maka orang yang berfikir banyak kali.
Betapa tidak, selepas revolusi itu, mulalah kotak ilmiah di dalam perpustakaan Iran itu terbuka. Kemasukan orang luar, termasuk anak-anak muda yang syok habis dengan revolusi, tertarik dengan penampilan Khomeini yang alim dan warak -- maka ciri luaran ini dipandang melebihi dari segalanya.
Mereka yang diajak datang ke Iran dan belajar ilmu tentang aqidah mereka yang pelik, dengan alasan mendapat bantuan kewangan untuk belajar, maka mereka belajar bersungguh-sungguh. Sebagai anak-anak dari Ahlus Sunnah wal Jamaah, mereka diminta menambah kosa kata, menambah ilmu lain yang berada di luar Islam.
Sudah tentu, indoktrinisasi yang dilakukan oleh Sang Guru di benua "suci" itu membuatkan anak-anak muda yang faham ilmu dapat membezakan. Mereka yang lahir dalam kelompok ASWJ tiba-tiba diminta berbaju Syiah. Maka mereka menerima dengan separuh hati atau sepenuh hati -- disini mereka belajar taqiyah. Maklum, tugas belajar adalah dibiayai sepenuhnya oleh mereka. Sudah tentu ada tujuannya, bukan tajaan atau bantuan kosong. Mereka bakal dijadikan agen yang menyebarkan ajaran Syiah di tanah air mereka.
Terbukti, kini sudah ramai yang bersuara dengan baju Syiah, meski mata batinnya masih bersalut dengan ASWJ. Cerdik pandai universiti mula membelek buku-buku tebal karya orang-orang Syiah. Mereka mula mengambil riwayat daripada tokoh-tokoh mereka tentang para Imam yang semuanya hebat-hebat belaka kedudukannya. Mereka mula berani mengkritik para Sahabat Nabi Sallallahu alahi wasallam.
Imam 12 yang mereka yakini itu adalah manusia biasa tetap di dalam kepompong Syiah ia menjadi Imam luar biasa. Mereka yang melihat Syiah dari jauh, iaitu yang hanya membelek kitab-kitab "shahih" Syiah, akan mengetahui bahawa ada semacam keraguan yang amat mendasar tentang ajaran atau aqidah Syiah.
Sukar bagi orang luar hendak mengetahui dengan lebih mendalam tentang Syiah. Mungkin ada yang mengambil perkara penting sahaja. Misalnya tentang Imam mereka yang ma'shum. Orang tentu menyoal, apakah ada manusia lain yang bersifat ma'ashum selain daripada Nabi sallallahu alahi wa sallam? Barangkali kerana tanggapan ma'shum itu tidak mendapat protes dan komen dari cerdik pandai Syiah, maka ia semakin galak menambahbaikkan dengan cara meningkatkan lagi status Imam mereka menjadi hampir Ketuhanan.

IMAM 12 SYIAH
Jika menyemak riwayat yang dipaparkan di dalam kitab induk mereka seperti ciptaan al-Kulaini itu, terdapat sejumlah mitos berkaitan Imam Syiah.
Ada 12 Imam Syiah yang popular, selalu disebut-sebut sepanjang pembicaraan tentang Syiah.
1. Ali bin Abu Abu Thalib r.a. digelar al-Murtadha [m.40H].
2. Al-Hassan bin Ali r.a. digelar az-Zaki [m.50H].
3. Al-Hussain bin Ali r.a. digelar asy-Syahid [m.61H].
4. Ali bin al-Hussain r.a. digelar Zainal Abidin [m.95H].
5. Muh.bin Ali bin al-Hussain, digelar al-Baqir [m.114H].
6. Jaafar bin Muh.bin Ali, digelar ash-Shadiq [m.148H].
7. Musa bin Jaafar bin al-Hussain, digelar al-Kadzim [m.183H].
8. Ali bin Musa bin al-Hussain, digelar ar-Ridha [m.203H]
9. Muh.bin Ali bin Jaafar, digelar al-Jawad [m.220H].
10. Ali bin Muhammad bin Jaafar, digelar al-Hadi [m.254H].
11. Al-Hassan bin Ali al-Askari, digelar al-Askari [m.260H].
12. Muhammad bin al-Hassan al-Askari, digelar al-Mahdi [belum pernah dilahirkan tetap ada yang dakwa lahir pada 256H].

Begitulah nama-nama 12 Imam Syiah yang ma'shum. Status ma'shum ini diterimapakai oleh mereka yang mendukung Syiah. Kalau kitab mereka kata para Imam itu berstatus ma'shum, maka semua pengikutnya kena ikut dan tanpa membuat sanggahan.

MITOS IMAM SYIAH
Berdasarkan riwayat yang mereka nyatakan di dalam kitab-kitab mereka, jelaslah bagi mereka yang bukan penganut Syiah, bolehlah setakat nak tahu cerita mitos yang mereka peragakan.
Bukan soal mitos itu sahaja, malah soal Imamiah ini menjadi semacam penggerak kesatuan mereka, meski ia penuh kepalsuan dan kesesatan mereka tetap berkeras menegakkannya.
Hasilnya, di mana mereka aktif, disitu berlaku pertumpahan darah, berlaku kekecohan yang tidak sedikit. Lihatlah apa yang terjadi di Iran, Iraq, Pakistan, India, Lebanon, dan negara lain di wilayah kita.
Ketika Revolusi Iran dulu, tidak ada orang bercakap tentang Syiah dan Imamiah. Jika itulah yang didedahkan dari awal, nescara kebanyakan orang tutup kitab. Boleh buka, tetapi sekadar untuk mencari di mana kelemahannya.
Kita cakap tentang Imam dulu.
Tak perlu soal al-Quran versi mereka.
Kerana daripada bab Imam inilah ia akan menjadi beberapa perkara lain yang saling berkaitan.
Imam Syiah yang disebutkan di atas kedudukannya terlalu istimewa, nak kata taraf malaikat pun tidak, ada yang kata di atas malaikat, di atas para Rasul dan Nabi.
Bahkan kalau disemak lebih teliti, ada riwayat yang menggambarkan ketokohan Imam itu menduduki status Ketuhanan yang mengetahui umur manusia, mengetahui bila ajalnya, dan boleh pilih nak hidup atau mati, imam mengetahui sesuatu yang ghaib [sudah tentu berlawanan dengan al-Quran dan as-Sunnah], mereka mengetahui segala-galanya, memiliki dunia dan boleh mengatur alam, alam sejagat gementar dan gerun kepada para Imam, malaikat pun patuh kepada Imam.

KELEBIHAN ALI
Al-Kulaini menyebut di dalam satu riwayat tentang kelebihan Ali r.a. Antaranya:
  • Soal kecil atau besar yang dibawa oleh Ali, janganlah dibantah, kalau dibantah ia syirik kepada Allah SWT.
  • Beliau mempunyai kurnia atas segala makhluk Allah.
  • Apa yang dibawa dan dilarangnya, hendaklah dipatuhi, sebab ada kemuliaan pada diri Imam ini sebagaimana kedudukannya dengan Nabi Muhammad sallallahu alahi wasallam.
  • Imam ini adalah pintu Allah Taala.
  • Jalan Imam yang diikuti adalah selamat, sebaliknya jalan yang lain adalah kebinasaan.
  • Imam sebagai pilar bumi agar tidak bergoncang penghuninya.
  • Imam diberi bebanan Rabb.
  • Imam mengetahui ajal maut seseorang, perkara yang ghaib tidak samar kepadanya.
  • Imam juga pembahagi yang diutus Allah ke atas syurga dan neraka.[Al-Hujjah min al-Ushul, Jil.1: 175].
Peri hebatnya Imam yang diyakini puak Syiah ini jika kita semak akan kelebihan orang menziarah makam di Karbala, maka sudahnya seseorang itu tidak perlu pergi ke Makkah lagi. Inilah kesan pengaruh ziarah Karbala dan kelebihan ziarah makam-makam suci mereka. Penziarahan makam yang merupakan ajaran Syiah ini kemudian diubah dalam bentuk lain di Nusantara kepada ziarah makam-makam tokoh tertentu yang tidak ada kaitan dengan Islam.
Jika kita semak tentang kelebihan pada Imam kepercayaan Syiah itu, para Imam telah beroperasi dengan leluasanya di seluruh mayapada ini, dari zaman Nabi Adam 'Alahissalam, Imam juga berperanan menyejukkan api yang membakar Nabi Ibrahim 'Alahissalam, menyelamat Nabi Nuh 'Alahissalam dari bah besar dan banyak lagi. Pendeknya, tanpa menyemak fakta sejarah sebenar, tarikh kelahiran imam-imam 12 yang disebutkan tadi, seseorang boleh terpedaya bahawa ada "pengembaraan suci" untuk menolong para Nabi di panggung sejarah. Itulah hebatnya mitos Imam 12 dalam dunia Syiah. []

No comments:

Post a Comment