Thursday 30 May 2013

KISAH MENYELAM DALAM AIR TAIK

HANYA dengan kesalahan yang kecil anda diminta merangkak macam kerbau. Perbuatan anda disaksikan ramai orang yang lalu-lalang.
Dengan sebab tidak memahami arahan ketika berbaris, kanan, kiri, kanan, kiri, pusing ke kiri atau pusing ke kanan, anda diminta menyelam dalam air.
Kalau air bersih sedap juga, ini air bercampur taik. Entah taik siapa? Adakah taik guru mengaji di pusat latihan pengajian "agama" itu?
Kisah ini saya terbaca kebetulan ketika menyemak bahan lama tentang Syiah dan persoalannya.
Pelajar berusia ini bukan budak hingusan, sudah mampu berdikari, boleh merantau, pernah mengusahakan sawah yang membentang di tempat lain, pernah jadi pengusaha beras, tetapi apabila masuk ke pusat pengajian yang berlabel Hadis, dia jadi bodoh. Dia macam kena guna-guna.
Pernah suatu hari dia dan pelajar lain diminta merangkak macam kerbau sejauh 300 meter, dari pasar ke Masjid berhampiran.
Dia jadi kerbau sekejap dengan seorang ketua pelajar menjadi komandonya. "Bah! Bah! Bah!" Kedua pelajar pusat pengajian itu merangkak dalam genangan air yang menjijikkan dan berbau, maklum lepas hujan, air dari semua longkang melimpah ke situ.
Terima sahajalah seadanya, ketika jadi pelajar. Konon untuk menguji ketahanan diri. Ia adalah test untuk menguji ketaatan kepada Sang Amir.
Sayangnya, tempat pengajian yang berlabelkan Al-Hadis itu sudah tutup kerana Sang Gurunya termasuk penganut aliran ajaran menyesatkan. Patutlah pelajarnya disuruh merangkak macam kerbau begitu.
Kemudian yang bab berendam dalam air taik pula memang menarik.
Kenapa kena denda begitu?
Kesalahannya kerana tidak memahami arahan ketika berbaris. "Kanan, kiri, kanan, kiri, balik kanan gerakkkk!"
Kerana salah gerak, dia kena panggil dan diarahkan masuk ke kolam taik. Sebelum masuk kolam, dia kena tobat dulu. Ini arahan ketua pelajar yang mewakili Sang Amir pusat pengajian.
Pelajar berakal ini diminta berendam di situ, menyelam dan timbul semula. Kalau ada taik yang melekat atas kepala pun "apa aku kisah?" -- maka ketua pelajar tersenyum menyaksikan dua pelajar berakal itu menyelam dan timbul.
Ada kalanya taik itu termasuk dalam mulut. Salah seorang yang kena denda itu kata, tahi yang terapung dan berkecaian itu ada yang masuk dalam mulut.
Ketika ditanya apa rasanya taik? "Wah! Sepet!" katanya. Perkataan ini memang orang kita tak faham. Apa maksudnya? Pahit? Manis? Masam manis campur kelat dan ntah apa-apa lagi. Kalau nak tahu rasanya tak payah tanya orang, buat sendiri! [?]
Tetapi pelajar itu kata, "Inilah kali pertama saya merasakan taik manusia!"
Kemudian pada sesi yang lain, apabila pelajar cerdik ini sudah berkelayakan, dia pula dilantik sebagai guru. Meski sudah jadi guru jangan fikir dia bebas denda!
Inilah peliknya pusat pengajian Hadis yang beraliran menyesatkan.
Ada satu peraturan pelik, kalau ketika mengajar anak murid, murid mengantuk adalah hal biasa. Mungkin banyak makan nasi lemak, roti canai atau belum sarapan. Tetapi, kes di pusat pengajian Hadis ini, guru yang mengajar atau ustaznya janganlah pemer sangat kalau mengantuk.
Biar mengantuk macam mana pun kena gagahkan diri. Jalan-jalan dan duduk berdiri dalam kelas pengajian. Kalau ada guru atau ustaz yang mengantuk, maka ustaz akan kena DENDA!
Ini sistem pengajian apa?
Ketua pelajar tadi akan memanggil ustaz dan diberi amaran kerana mengantuk ketika mengajar! Rasanya peraturan macam ini elok dikuatkuasakan di Malaysia, terutama di sekolah rendah dan menengah. Mana-mana cikgu yang mengantuk dalam kelas, ketua murid atau ketua kelas akan mendenda cikgu supaya berlari keliling padang, ketuk ketampi, cuci tandas dan sebagainya. Namun tak lah sampai mandi air taik macam cerita di pusat pengajian Hadis tadi.
Ustaz yang mengantuk ketika mengajar dalam kelas akan didenda, dikenakan infak sekian ringgit. Ada yang sampai habis duit simpanan kena bayar infak.
Tidak cukup dengan infak begitu, ustaz kena denda lagi masuk dalam kubangan taik.
Apa yang diceritakan oleh seorang bekas pelajar dan bekas ustaz di pusat pengajian ini macam tak masuk akal. Boleh sampai begitu sekali diperlakukan oleh rakan-rakan dalam pusat pengajian.
Khabarnya, pelajar yang suka denda orang ini, terbawa-bawa apabila berada di luar pusat pengajian.
Ketika berada di lapangan pekerjaan, mereka bertemu semula. Wah, ketua pelajar tadi tetap menagih infak sekian ringgit kerana melakukan kesalahan di tempat kerja. Nampaknya denda sudah melarat-larat sampai ke tempat kerja, sampai ke pejabat. Ini apa cerita?
Inilah yang lucunya.
Orang yang didenda menyelam dalam air taik oleh Sang Guru mengarut ajaran sesat itu akhirnya jadi ustaz juga. Dia melanjutkan pelajaran di Arab Saudi. Dia mahu tahu benarkah Sang Guru dulu mengaji di Arab Saudi sana tu? Selidik punya selidik, tahulah dia. Sang Guru bukan belajar di situ. Habis di mana?
Apa pun tempat pengajian itu sudah tidak ada lagi. Ia ditutup kerana dikaitkan dengan kes aliran ajaran sesat. Ada-ada sahaja! []

No comments:

Post a Comment