Wednesday 8 May 2013

PERGI ZIARAH MAKAM LEPAS PILIHAN RAYA?

Apa yang nak diwacanakan ini bukanlah satu amalan orang kita. Memang bukan budaya kita yang suka mengunjungi makam-makam orang tertentu, tokoh tertentu bagi ngalap berkah [kata di Jawa] -- ziarah makam bagi mendapatkan sesuatu.
Jangan kata kita tak akan buat. Kalau seseorang itu pergi dengan ilmu yang sedikit, mereka akan terpengaruh oleh cakap penjaga makam. Penjaga makam yang orang sebut jurukunci itu akan membeberkan tentang keistimewaan ziarah makam itu.
Bukan setakat makam, ada suatu daerah di Nusantara tu, pokok ara, pokok besar ratusan tahun usianya, batu besar, gua, pergi, air terjun atau kesan sejarah masa lampau zaman Majaphit atau Sriwijaya pun dianggap ada sesuatunya untuk diziarahi.
Kenapa perlu ziarah ke situ? Ini semua kerana ikut-ikutan dan dengar cerita orang. Orang kata, kalau nak mudah dengan urusan dunia dan politik, agar nama kita sentiasa bermain di bibir rakyat, agar disukai rakyat, agar kita terpilih, agar undi kita lebih banyak, maka kena ngalap berkah di tempat begitu.
Amalan ini belum ada di kalangan orang politik kita yang memiliki pencerahan ilmu. Sebaliknya mereka yang tidak begitu, lebih suka mendengar kata-kata temberang orang pintar. Merujuk kepada orang pintar maka jadilah tindakan yang macam-macam.
Kalau orang pintar kata pergilah ke makam sekian, kerana dulu pun ada tokoh terkenal telah buat begitu. Tengok bagaimana kedudukannya sekarang?
Termakan gula-gula orang pintar, maka dia pun setuju untuk ke makam itu.
Ngalap berkah atau mencari berkah merupakan ibadah yang perlu didasari keikhlasan dan ilmu. Mencari berkah dari Allah Subhanahu wa Taala tetapi mereka salah tuju, mencari kepada makhluk dan tempat-tempat yang tidak dibenarkan oleh Allah Subhanahu wa Taala.
Termasuk dalam senarai ziarah sudah tentu apa sahaja makam yang dikaitkan dengan wali-wali Allah, kuburan para Syeikh, kuburan pahlawan kuno, kuburan pahlawan mistik, pahlawan mitos, pahlawan legenda dan macam-macam pahlawan lagi.
Sesiapa yang mengunjungi Melaka, ke Makam Hang Jebat, Kasturi dan Tuah? Tak ada nampaknya, atau kita tidak tahu mereka sudah jenguk tempat itu. Atau paling tidak ke sebuah pulau di Melaka itu.
Kenapa mereka jenguk makam itu dan sanggup datang dari jauh?
Mereka sudah ditazkirahi oleh orang tertentu, termasuk orang pintar atau orang yang memang hobinya ziarah tempat begitu. Orang inilah yang ngoceh mengatakan kelebihan ziarah itu dan ini. Akhirnya termakan cerita.
Mereka meyakini bahawa penghuni di tempat itu mempunyai berkah yang layak didapatkan dan boleh meminta sesuatu kepada merela melalui ikrar atau bisikan.
Demi mendapatkan keberkatan itu mereka melakukan berbagai ritual ibadah yang tidak pernah Allah perintahkan untuk melakukannya, seperti amalan kebiasaan menyirami dengan air tertentu bercampur wangian, menaburi bunga berbagai jenis [beli di Petaling Street je], mengusap atau menyentuh nisannya, membaca al-Quran dan lain-lainnya.
Bukan tidak pelik, menurut satu sumber dari seberang, ada pula yang sampai mengerjakan solat sunnah [selalunya ada semacam pondok untuk melakukan pekerjaan ini], bernadzar, ada yang menyembelih haiwan tidak jauh dari kawasan itu, berdoa di sisi makam atau sekitarnya, dan banyak lagi tatalaku yang mereka lakukan. Semua bergantung kepada ikut-ikutan, atau setelah mendapat fatwa dari orang yang hobinya begitu.
Semua ini mereka lakukan dengan harapan ngalap berkah dari selain Allah, sedangkan perintah untuk melakukan perkara itu tidak ada.
Berkah itu sendiri apa sebenarnya? Kalau ngalap di sekitar makam, bagaimana kedudukannya? Berkah yang mereka maksudkan itu adalah sesuatu yang bukan konkrit. Bukan benda.Ia memberi maksud banyaknya, tetapnya dan kesinambungannya sesuatu yang memiliki kebaikan.
Berkah itu adalah kebaikan yang banyak dan berterusan pada sesuatu [At-Tamimi, At Tauhid li Syarh Kitab at-Tauhid].
Bagi ulama Ahlus Sunnah wal Jamaah, berkah itu hanya berasal dari Allah, Dialah yang berhak memberikan berkah kepada sesuatu dan bukannya makhluk [seperti yang mereka fahami dengan melakukan ziarah di makam tokoh pahlawan, tokoh legenda dan sebagainya]. Al-Furqan itu sendiri adalah berkah kepada hamba-Nya [Furqan:1]. Dan kita selalu bercakap semoga sesuatu itu diberkhati Allah. Sebagaimana yang Nabi Isa katakan: "Dan Dia menjadikan aku seorang yang diberkati di mana sahaja Aku berada, dan dia memerintahkan kepadaku mendirikan solat dan menunaikan zakat selama aku hidup." [Maryam: 31]
Kalau menyemak ayat-ayat dari al-Quran, menunjukkan keberkahan itu tidak diperoleh dari makhluk, apalagi dari kawasan makam yang diziarahi atau tempat bersejarah masa silam. Keberkahan hanya dari Allah. Tidak boleh kita kata boleh dapat berkah hanya dengan ziarah makam, seperti berharap akan mendapat keberkahan menang dalam pilihan raya, terpilih sebagai calon dan sebagainya.
Jadi, amalan ngalap berkah yang biasa orang Nusantara lakukan tidak mempunyai dasarnya dari segi ajaran. Ia tidak diperintahkan dan tidak dibolehkan kerana ia memang sudah menjadi kebiasaan kaum musyrikin terhadap berhala mereka. Mereka yang meniru ini tidak pergi ke berhala tetapi mendekati makam termasuk makam tokoh legenda, tokoh mitos yang tidak diketahui bagaimana bentuk keberkahannya.
Kalau di luar negeri sana ada yang ziarah ke makam Syeikh Abdul Qadir al-Jailani, dan bagi penganut Syiah lebih lagilah makam-makam di Karbala dan di Qum sana.
Sikap ghuluw atau ekstrim ini memang ada pada kaum tertentu baik dalam kelompok besar atau kelompok kecil. Kalau ditanya mereka akan kata bukan mereka meminta kepada si mati sebaliknya mereka tetap meminta kepada Allah Subhanahu wa Taala.
Contoh, "Kita beristighasah kepada wali-wali itu bukan kerana nak harapkan sesuatu dari si wali, tetapi hanya menjadikan makam wali-wali itu sebagai perantara!"
Maksudnya, mereka berdoa di situ kepada wali-wali [kalau memang wali] dengan harapan wali itu akan menyampaikan doanya  kepada Allah Subhanahu wa Taala. Biasanya begitulah.
Berbalik kepada isu ziarah tadi, bukan tidak ada, setelah ziarah dan di dalam hati terucaplah bisikan kecil bahawa sekiranya apa yang diharapkan menjadi [dimakbulkan] maka dia akan datang semula ke situ dengan membawa sesuatu sebagai tanda terima kasih.
Ini sudah jadi amalan di sesetengah tempat. Bahkan kajian membuktikan, memang begitulah yang difikirkan oleh kebanyakan penziarah yang memang sudah dilitupi oleh fahaman begitu. Asal ziarah kena mohon sesuatu di tempat ziarah, dan kalau sudah berhasil [tak kiralah soal perniagaan, jodoh, hajat tertentu atau menang dan terpilih jadi calon atau menang pilihan raya], maka mereka akan datang lagi.
Kunjungan hormat kerana segala yang diharapkan telah menjadi. "Kalau tak datang jenguk tempat itu, rasa macam tak sedap pulak! Lagipun sudah janji dengan Jurukunci dulu, nak datang lagi!" begitulah agaknya kata-kata yang terlintas.
Adakah sketsa yang penulis paparkan ini juga berlaku di negara kita? Maksudnya mereka ziarah dan menyatakan sesuatu. Setelah berhasil mereka kena pergi lagi secara diam-diam jangan sampai diketahui orang lain. Maksudnya sama sahaja dengan perbuatan ngalap berkah tadi. Wallahu a'lam. []

No comments:

Post a Comment