Wednesday 27 July 2011

Gambaran Sebenar Rakyat: Ada Mistik di Hujungnya

Ada pemimpin yang gemar bercakap tentang rakyat. Mereka kata rakyat didahulukan, tetapi apabila sekumpulan rakyat mendesak agar penambahbaikan dalam sistem pilihanraya diadakan, pemimpin ini menolak mentah-mentah. Bahkan mendabik dada, bahawa mereka tidak pernah menipu, tidak ada penipuan dalam pilihanraya.
Jika tidak ada penipuan dalam pilihanraya, tak kan rakyat berhimpun menuntut berbagai perkara. Kini penjelasan daripada orang penting Suruhanjaya Pilihanraya sudah tidak didengar lagi oleh rakyat. Rakyat sekarang sudah celik, sedangkan para pemimpin kita masih menganggap rakyat kita ni berada di zaman P. Ramlee.
Janganlah begitu kawan. Rakyat ini mendesak supaya pembaharuan dibuat, bukan melaksanakan sistem biometrik. Jika sistem itu diperkenalkan, adalah si fulan yang mendapat tender untuk mendapatkan pengaplikasian sistem biometrik.
Ini semua sudah direncanakan untuk diberikan kepada rakan-rakan baik dalam kerajaan. Mereka yang diura-urakan untuk melaksanakan sistem ini tentu menunggu masa saja untuk membekalkan sistem ini kepada SPR. Apakah sesudah sistem ini diadakan, pilihan raya kita akan bersih?
1.Masa untuk berkempen terhad, pihak pembangkang mengalami sekatan untuk menjalankan hak berkempen, dengan bermacam borang untuk dipohon, sedangkan pihak UBN senang-senang mendapat layanan isgtimewa.
2.Pihak UBN gunakan televisyen dan radio, billboard tepi jalan, Jabatan Penerangan, setiap hari mereka memburuk-burukkan pembangkang, bermacam skandal direka menjelang pilihan raya, ini gambaran manusia Melayu yang tidak bertamadun, masih bermain dengan fitnah dan memburukkan orang.
3.Masih ada pengundi pos, pengundi pos ini amat meragukan, bahkan ada yang pengundi tidak mengundi, diundi dan diposkan oleh kerani bertugas.
4.Pihak polis menakut-nakutkan rakyat hendak mengundi, sekatan di sana-sini, larangan berbagai larangan, hanya semua ini ditujukan kepada pembangkang, sedangkan UBN relaks je.
5.Pengundi hantu sudah dijadikan pengundi tetap, tak tahu cakap Melayu pun jadi warga negara Pahang (bukan Malaysia ya), mereka dipujuk untuk dapatkan Mykad, supaya mengundi calon BN. Kes ini berlaku di Pekan Pahang bagi memenangkan Pak Jib.
Ada berbagai perkara menarik ketika pilihanraya, menjelang keputusan nak diumumkan, pihak TV sudah bersedia dengan panel pengulas yang Umnoisme, set sudah siap semua, tetapi jika UBN kalah, maka set itu ditinggalkan, batal program kita malam ni. Pengulas termenung. Begitulah nasib pelapor di Malaysia hari ini, mereka hanya galak untuk melaporkan kemenangan Pak Jib sahaja, apabila pihak lain yang menang, mereka seperti tidak mengakui pembentukan kerajaan yang baru.
Wartawan pun satu hal, mereka tidak merdeka menulis laporan. Mereka melapor berdasarkan media masing-masing. Yang pro-UBN nadanya sama sahaja.
Rakyat sudah tahu, baru-baru ni, ada sedikit pembicaraan tentang Bersih bersama orang SPR dan pemimpin utama Bersih. Anehnya, ada tangan ghaib yang meminta agar wacana tentang Bersih itu dihentikan. Ini memberi gambaran bahawa sambutan daripada rakyat yang hadir itu tidak menggalakkan kepada wakil SPR. Tokoh dari SPR asyik kena boo sahaja. Padanlah, rakyat puas hati. Selama ini mereka kecewa. Bila berdepan macam ni baru bagus, kena tang batang hidung dia. Dia kerja untuk SPR atau untuk Umno? Umno sekarang sudah dianggap musuh rakyat, paling dibenci, janganlah sesiapa mendakwa ahli Umno, mereka akan dikutuk habis-habisan, kerana bebal dan kebebalan.
Alhamdulillah, pemimpin UBN sekarang memiliki aset yang boleh menjahanamkan masa depan parti. Iaitu apa yang dinamakan sebagai Rosmah factor - jangan hairan kalau rakyat makin menyampah melihat wanita ini beriringan dengan Pak Jib. Paparan dalam web tentang latar belakang Wanita Pertama Malaysia ini amat mengecewakan.
Sebagai nota, saya pernah bertemu Makcik .... asal Pariaman, Sumatera Barat, suaminya Pak Alias, asal Kedah dan sekarang tinggal di Sg.Besi. Dia pelukis. Kerana hubungan baik dengan saya, dia ajak saya ke rumah (masa tu di Pantai Dalam). Sebaik tiba di rumah, isterinya Pak Alias kata, "Semalam Jib dan Rosmah datang rumah, Rosmah nak berubat..." katanya. Kata-kata itu membuatkan saya termenung.
Ubat untuk apa jumpa paranormal segala? Makcik ni gunakan perantara bunian. Makhluk bunian membantunya, dan mungkin Makcik Ros tu datang kerana nak benda-benda mistik. Nah sebab inilah kami muatkan dalam blog mistik ini.
Setelah membaca blog yang ditulus oleh blogger lain, fahamlah saya, kenapa Makcik Rosmah tu begitu perangainya. Memang dia salah seorang yang percaya dengan mistik dan kemistikan pemikat. Wallahu a'lam. []






















No comments:

Post a Comment