Wednesday 27 July 2011

Tuntutan Bersih Biasa Sahaja, Bukan Benda Bahaya

S. Ambiga, bekas Presiden Majlis Peguam, yang juga Pengerusi Bersih 2.0, benar-benar seorang tokoh yang popular setelah berjaya mengadakan perhimpunan pada 9 Julai 2011. Perhimpunan itu masih segar dalam ingatan semua peserta, dan semuanya mendapat kesimpulan, bahawa mereka rakyat kecil dilayan secara zalim oleh kerajaan Umno-BN(UBN). Para pemimpin atasan terus mengugut rakyat, menakut-nakutkan rakyat supaya tidak berhimpun demi menjaga nama baik negara dan nama baik Najib. Tetapi gerakan rakyat, tidak mudah diperbodohkan begitu sahaja.
Rakyat tahu, bahawa yang mereka minta adalah perkara biasa sahaja, bukan benda bahaya. Sebaliknya kepada rakyat kecil, UBN menghalakan gas pemedih mata dan air semburan yang ganas, tindakan ganas oleh pihak beruniform hitam, ia terus menjadi stigma berterusan kepada rakyat, bahawa si baju hitam memang ganas dan tidak berhati perut, orang tak ada senjata dilawan dengan alat, dan sedihnya alat itu juga yang digunakan di bumi Palestin sana.
Perlu diulangi, apa yang rakyat hendak tuntut kepada UBN?
Benda mudah iaitu:
1. pembersihan senarai undi yang ada
2. reformasi undi pos (kerana banyak penipuan di sini)
3. penggunaan dakwat kekal sebagai bukti seseorang sudah membuang undi, dan tidak mengundi lagi di tempat lain gunakan Mykad orang lain pula.
4. akses media yang bebas dan adil - media milik UBN memfitnah dan menghasut tanpa ada tindakan daripada pihak tertentu, bahkan yang sepatutnya bertindak bersekongkol dengan UBN. Di mana rakyat hendak mengadu? Kepada PBB atau kepada Sekretariat ASEAN?
5. masa kempen minimum 21 hari, tetapi UBN takut dengan alasan nanti huru-hara, 13 Mei dan macam-macam, sedangkan dalam perkara 8.2.4. Hormat menghormati, setiap perbezaan yang ada di negaraini tidak kira perbezaan kaum, agama, budaya dan kepercayaan haruslah dihormati dan dihargai kerana itulah antara faktor yang menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara yang unik di mata dunia (Sumber: Risalah 1Malaysia, Jabatan Penerangan Malaysia, Mac 2011, hal.27). Apa guna berkokok 1Malaysia dan Gagasan 1Malaysia, kalau pemimpin UBN sendiri tak faham apa yang digagaskan?
6. memperkukuh institusi awam - buat masa ini ada beberapa institusi awam yang perlu diperbaiki agar tidak menjadi pertubuhan parti politik, jika institusi awam macam Umno, lebih baik jabatan-jabatan yang ada ikut bertanding dalam pilihanraya.
7. menghentikan rasuah - masalah ini turut dikempenkan dalam gagasan 1Malaysia, dalam perkara 8.3.4. Integriti. "Integriti merangkumi sifat-sifat amanah, bersih dan cekap dalam melakukan sebarang tugas dan melaksanakan tanggungjawab." (ibid.hal. 32). Kemudian disebutkan, "Berusaha memperbaiki kesilapan dan setiap perkara serta tindakan yang gagal atau salah perlu diperbaiki..." (ibid. 33), kemudian "Menerima kritikan dan teguran dengan hati yang terbuka walaupun perkara ini sukar diterima oleh sesetengah pihak..." dan ada lagi yang menarik: "Mengetepikan kepentingan oerubadi dalam segala tindakan dan perlakuan. Kepentingan negara perlu diletakkan mengatasi segala kepentingan lain. Sifat ingin mengutamakan diri, keluarga dan kelompok tertentu perlu dijauhi.(ibid.33). Rasanya buat masa ini risalah 1Malaysia dan gagasan apa pun, hanya tertulis sahaja dan pemimpin atasan terutama Najib tak baca, atau kalau baca dia tak faham. Jika dia baca tentu tidak ada kekeliruan dan kekalutan dalam menanangani Bersih 2.0.
8. menamatkan politik kotor - UBN sejak dahulu sentiasa bermain politik kotor, mengapi-apikan rakyat agar menolak persetiaan antarakaum, sedangkan risalah 1Malaysia sudah disebut pun. Inilah yang orang kata, cakap tak serupa bikin, habis buat apa risalah 1Malaysia tu? (Kebetulan sejak dilancarkan baru bulan Julai, saya membacanya dengan teliti, sebab sejak dulu lagi saya tak baca apa-apa risalah dari kementerian Rais Yatim). Politik kotor adalah mainan bagi Umno, menjelang pilihanraya, ada sahaja skandal rekaan, ada sahaja kes yang direka-reka untuk mencemarkan nama orang lain. Kalau anda semak buku risalah kecil tadi,

No comments:

Post a Comment