Wednesday 20 July 2011

Niaga Rugi Gara-gara Bersih 2.0 9 Julai 2011?

Di depan Masjid India, ada pasang kanopi, siap lambang 1Malaysia lagi. Dah agak, siapa punya. Ada kaitan dengan Kimma yang tengah sibuk kumpul tanda tangan sejuta. Boleh dapatkah? Rasa-rasa tak dapat, kalau harapkan puak nasi kandar dan roti canai. Di kawasan Jalan Masjid India, memang tempatnya, tapi janganlah nak tunjuk dan megah sangat dengan lokasi yang satu ini. Ia memang dikenali sebagai lokasi perkimaan.
Di bawah kanopi tu disiapkan borang, untuk dicatatkan kerugian berniaga pada hari Sabtu 9.7.11 itu. Di Jalan Tun Sambanthan, ada peniaga beritahu RTM dia dapat RM30 je pada hari tu. Jangan nak bohong. Orang berniaga stokin 3 pasang RM5 pun boleh dapat lebih dari itu, tak kan tempat cantik tak boleh dapat.
Dah jadi tabiat orang kita, dapat RM300 cakap RM30 kerana kononnya marah sangat dengan kebangkitan rakyat dalam Bersih 2.0.
Borang yang disediakan di bawah kanopi depan masjid India tu, adalah borang untuk menaksir berapa kerugian berniaga pada hari itu. Seorang pakcik yang gayanya proUmno totok, isi borang, dia tulis rugi RM2,000 pada hari Sabtu tu. Rugi apa benda.
Kalau setakat berniaga gerai kecik bolehkah dapat RM2,000 sehari? Taksiran yang dibuat oleh pakcik tu memang melampau. Ni yang dikatakan taksiran tipu. Orang berniaga suka menipu, dapat banyak pun kata sikit, macam orang kaya raya, dapat sejuta tak cukup, nak beli cincin sampai RM24 juta! Nak beli beg sampai RM350,000!
Kerenah orang berniaga memang begitu, sebab saya pun pernah niaga dulu. Jangan temberanglah. Gara-gara Bersih 2.0 tak ada orang rugi. Pelanggan makin banyak, restoran mamak penuh dek pelanggan pada hari itu.
Jangan nak berkeluh kesah, orang begini tidak bersyukur, menyalahkan orang lain, sedangkan pada hari Sabtu tidak mahu berniaga, tutup kedai, konon rusuhan. Inilah temberang media massa dajjal di zaman moden. Kalau nak tuntut kerugian, tuntutlah kepada pihak yang melarang itu dan ini dan menakut-nakutkan orang ramai.
Peniaga yang berperangai jijik ini memang ada di mana-mana. Suka cari salah orang lain. Kalau biasa niaga dapat RM450 sehari bersih, tak kan nak tuntut RM4,500 kepada penganjur Bersih?
Jelas, inilah kempen yang dianjurkan oleh pihak tertentu yang nak mengampu slogan 1Malaysia yang tidak memberi apa makna pun kepada rakyat. Slogan 1Malaysia tu bukankah rakyat didahulukan? Apabila rakyat kecil turun padang, mereka pula yang marah. Bukankah lucu?
Jika begitu baik ditukar slogan tu, rakyat dikemudiankan, pemimpin diutamakan![]

No comments:

Post a Comment