Saturday 23 July 2011

YUDE HERBAL BEVERAGE

MITOS TENTANG YUDE

Apa sebenarnya Yude ini? Ceritanya, dalam tahun 1690. Maharaja Kangxi, Dinasti Qing, mengetuai pasukan tentera nentang pemberontak di wilayah Xiyu. Angkatan tenteranya tidak bermaya hendak berperang dan dijangkiti wabak penyakit.

Pakar perubatan tempatan telah memperkenalkan resipi ubat yang berupa campuran herba, termasuk cordyceps dan lingzhi. Setelah mengamalkan ubat yang satu ini, angkatan tentera Qing tidak menghadapi masalah lagi berada di tanah tinggi yang kurang oksigen, penyakit yang mewabak telah dapat diatasi, dan perang diteruskan.

Menurut kisah pasukan Qing menang dalam peperangan itu. Balik dari perang Si Maharaja pun bertanya resipi apa yang dah digunakan ketika perang tu? Pakar perubatan China mencatatkan resipi ubat itu sebagai YuDe dan sejak itu, ubat ini menjadi amalan kerabat diraja.

CORDYCEPS

Ia tumbuh di kawasan pergunungan Tibet, China dengan ketinggian lebih 3,000 meter dari aras laut, suhunya rendah dan kurang oksigen. Pada musim sejuk, spora cordyceps menumpang pada bn larva untuk membentuk mycelium. Pada musim panas berikutnya, fungus tumbuh dari badan larva. Sebab itulah ia disebut sebagai ulat  musim sejuk rumput musim panas dalam bahasa China.

KANDUNGAN CORDYCEPS
1. CORDYCEPIN berfungsi sebagai anti kanser, antibakteria dan antivirus.
2.ASID CORDYCEPIC berfungsi mengurangkan lipid darah, gula darah, kolesterol, dan juga membantu mengembangkan salur darah, melawaskan pembuangan air kecil dan melegakan batuk.
3.POLISAKARIDA terkenal berkesan meningkatkn daya ketahanan badan dan berfungsi sebagai anti kanser.
4.ADENOSINE merencatkan pertumbuhan sel-sel yang abnormal dan meningkatkan kandungan oksigen dalam darah.
5.SOD membantu menghapuskan radikal bebas dalam badan, menguatkan sistem ketahanan badan, memperlahankan proses penuaan pada organ, salur darah dan kulit.

KESAN PENGGUNAAN YUDE

1. Menguatkan sistem ketahanan badan dalam masa seminggu dirasakan.
2. Menghilangkan rasa lesu dan tidur nyenyak.
3. Menguatkan YANG dan menyuburkan YIN , mengimbangi sistem endokrin dan keupayaan seks.
4. Boleh merawat penyakit ginjal akut dan kronik, kegagalan ginjal dan ureamia.
5. Baik untuk yang mengidap penyakit paru-paru, terutama yang kronik seperti asma, bronkitis, tuberkulosis dan sebagainya.
6. Menurunkan lipid darah, kolesterol dan trigliserin, mengembangkan dan melembkan salur darah, mencegah masalah arteriosklerosis, berkesan memperbaiki masalah stroke dan otak mengecut, mencegah kardiovaskular dan serebrovaskular.
7. Memelihara fungsi hati, sebagai rawatan tambahan untuk hepatitis akut dan kronik serta hati mengeras.
8. Mengimbangi sistem endokrin dan melegakan masalah migraine.
9. Baik untuk yang menghadapi masalah tekanan darah rendah, gula darah rendah, dan kekurangan kematin.
10. Anti tumor dan meringankan kesan sampingan  akibat kemoterapi.
11. Sesuai untuk masalah haid, gangguan haid dan sindrom menopaus.
12. Membantu pesakit  yang berhenti menagih dadah.

CARA GUNA
Ambil 1-2 botol setiap hari dalam tempoh 15 hari. Ini lebih berkesan untuk mencegah dan mengembalikan badan kepada keadaan yang sihat. Bagi yang menghadapi masalah penyakit dicatat, perlu ambil 2-4 botol setiap hari. [RM180 sekotak, 6 botol].

SEABUCKTHORN
Sejenis tumbuhan yang paling lama wujud di permukaan bumi. Ia tumbuh di kawasan pergunungan, padang rumput, gurun dan utama di padang pasir Gobi. Bagi ubat tradisi China, ia berfungsi menyuburkan YIN dan menguatkan YANG, memanfaatkan organ, membaiki perjalanan darah, menghapuskan lebam, anti radang, membina otot dan membua lemak.
Menurut kajian yang dibuat, tumbuhan ini kaya dengan bahan aktif (190 jenis), kandungan VC yang tinggi berbanding sayur-sayuran dan buah-buahan. Ia juga mengandung jumlah flavone yang tinggi.
Di kalangan pengamal ubat-ubat tradisi dan herba China, ubat yang disebutkan di atas ada kaitan dengan

No comments:

Post a Comment