Tuesday 30 April 2013

DAKWAT OH DAKWAT! PAKAI INAI BAGAIMANA?

Membaca laporan dari blog dan FB yang ada, tahulah kita bahawa dakwat yang dikatakan boleh mengelakkan seseorang pengundi mengundi banyak kali sudah jadi bahan pelecehan.
Bagaimana tidak, orang yang mengundi awal, iaitu undi pos, mereka dakwa dakwat yang dicalit itu boleh dibasuh dengan mudah. Ia tidak kekal.
Ada orang bagi cadangan, apa nak susahnya, pokok inai banyak di negara kita.
Kita gunakan kaedah inai. Dah semua berinai macam nak jadi pengantin semua pengundi tak kira tua dan muda. Barulah banyak fitnah.
Ketika itu kalau semua orang jarinya berinai, tahulah, bukan sebab sebab dah kahwin lain, atau nikah luar sempadan, tetapi baru lepas mengundi.
Laporan polis pun telah dibuat.
Ini bukan kerja main-main. Apakah kita tidak belajar dari negara luar yang sudah lama amalkan menggunakan dakwat?
Yang kita bimbang sekarang, disebabkan banyak masalah, seandainya timbul alasan-alasan klise --- konon dakwat tak cukuplah, atau dakwat sudah ditukarkan dengan dakwat lainlah, maka "mungkin" penggunaan dakwat ditangguhkan untuk pilihan raya akan datang pula!
Maka sekali lagi kita hampa melihat perjalanan pilihan raya yang BERSIH.
Masa tinggal beberapa hari, sesuatu perlu dibetulkan. Jangan dipermainkan. Rakyat sedang mengharapkan kerja tulus ikhlas SPR. Kalau rakyat dipermainkan, maka hilanglah keyakinan mereka terhadap SPR.
Ada berapa hari lagi?
Jangan membina alasan yang dipengaruhi oleh kerajaan sementara. Wallahu a'lam. []

No comments:

Post a Comment