Sunday 28 April 2013

KENAPA ORANG TAKUT KEPADA PAS DAN SEKUTUNYA?

Berdasarkan komen di sana-sini, jelaslah, orang Melayu tak suka PAS dan sekutunya. Sebab kalau mereka ini memeritah, perempuan Melayu yang terawal dan terakhir pun kena tutup aurat. Lepas tu ada yang kata mereka kena solat setiap hari [habis solat seminggu sekali agaknya?], buat itu tak leh, buat ni tok leh. Tok leh belako! Kata mereka.
Kemudian di kalangan yang sudah merancang untuk bikin semarak industri perfileman negara, yang merancang nak jadikan suatu tempat tu sebagai "Bollywood Melayu" -- maka ambisi mereka berkecai. Habislah!
Harapan mereka nak dapat ratusan juta projek buat itu dan ini akan ranap. Kalau nak buat juga atau nak teruskan juga, mereka kena ikut garis panduan yang ditetapkan. Sudah tentu melibatkan golongan ulama untuk menasihati mereka. Kalau tidak, mereka akan buat sesuka hati mereka. Jangan ingat mereka berpendidikan tinggi faham serba-serbi, dalam bab hukum kena rujuk juga. Tak boleh jadi Pak Pandir.
Apabila ada orang perempuan boleh komen tak suka parti yang sukakan Islam, maka ada sesuatu yang nak dibetulkan. Adakah dia memang benar-benar protes gitu atau setakat suka-suka nak uji sejauh mana komen dari orang lain? Dia sahaja buat provokasi begitu supaya orang lain mendidih membacanya.
Begitu juga dengan lontaran komen dari orang filem.
Kefahaman mereka terhadap filem masih berlandaskan rujukan Barat. Kalau kita nak juga buat filem, kita kena buat filem yang bertendensikan kebaikan, tidak memaparkan bab yang menggambarkan "Gila-Gila Remaja" samseng, gangster dan sebagainya. Memanglah orang kata, ia ada mesej. Berapa banyak audien yang faham mesej? SMS pun ada yang tak faham.
Begitu juga dalam dunia hiburan pentas. Kita masih ingat dulu ada akhbar yang mendakwa dapat sambutan hebat adakan acara hiburan pentas. Ia dibarengi oleh tv swasta. Memang heboh betul dibuatnya. Tetapi apa manfaatnya kepada orang luar bandar?
Pentas itu adalah tempat mereka melebarkan sayap kemasyhuran. Sudah menjadi kebiasaan, "Jangan lupa, dapatkan album saya yang terbaru di pasaran! Dan...untuk anda semua, terimalah lagu terbaru saya DENGARKANLAH! Tepuklah! Tak semangat pun! Abang-abang di sana tu, tepuklah..." Begitulah yang biasa kita santap di mana-mana pun.
Itu promosi diri namanya.
"Dan...perkenalkan... inilah hero filem HANTU BOGEL yang membuatkan semua hantu gerun kepadanya...berikan tepukan gemuruh! Huwaaaaaaah!"
Bertepuklah mereka. Bersoraklah mereka. Macam orang kerasukan.
Maklum hero filem seram.
Jadi, ketakutan oleh filem ini bukan saja bersarang dalam minda orang yang penting, orang yang tak penting termasuk krew pun bukan main risau. Habislah kali ini. Itu sebab di sebuah kampung [jiran] seisi rumah jadi krew dan pelakon tambahan. Siap pasang bendera BN kanan kiri rumah [saya pun pasang kad kecik BN yang saya kutip tepi jalan dekat masjid, tampal di pintu; semoga perayu undi tak datang sebab mereka tahu saya penyokong tegar BN, hehehe...].
Mungkin kalau urusan pentadbiran berubah nanti, persatuan itu dan ini akan adakan perjumpaan penting untuk membincangkan perkara yang mereka risaukan itu. Jadi, untuk melayani mereka kenalah bagi pencerahan sekali kepada mereka. Jangan dok di takuk lama lagi. Kena berubah. Ini yang mereka tak suka. []

No comments:

Post a Comment