Tuesday 30 April 2013

SANDIWARA BABAK BELUR MEDIA PERDANA

LAGI dekat nak pilihan raya nanti, kita boleh tengok dan dengar orang melaporkan:

SIFULAN dan SIFULAN isytihar diri masuk Barisan. Mereka mendapat liputan yang amat dahsyat, mengalahkan bintang atau selebriti.
RANTING sekian dan sekian telah dibubarkan dan mereka berpadu suara menyokong Barisan [tak kira barisan apa pun! Paling baik masuk saf solat jemaah].
Pendeknya, masa inilah siapa yang mengidam nak dapatkan liputan lebih, atau orang kampung cakap, nak masuk tv tigasuku pun, inilah masanya!
Jangan tangguh-tangguh, isytikarkan diri masuk itu dan ini dan kemudian kamera pun fokus kepada anda, close up cantik gitu!
Kena pula buat persiapan awal-awal bersama pemimpin tertinggi Parti, siap bedak dan gincu agar tak kelihatan pucat lesi -maklum darah gemuruh- maka inilah saat yang mendebarkan.
Dapat masuk tv tigasuku begitu sudah kira bikin gempak sekampung.
Akan tetapi kalau isytihar masuk roket, bulan dan sahabatnya, tak ada tv tigasuku siarkan. Menyampah adalah. Mereka tak suka ada orang masuk roket, bulan dan sahabatnya. Masuk Barisan tak apa.
Ini yang orang bilang sandiwara babak belur.
Memang sandiwara  itu ada banyak babak.
Kalau zaman dulu, kena ada tukang tarik tirai 1, tirai 2 dan tirai 3 bagi menggambarkan lokasi yang berlainan.
Sandiwara kita hari ini makin canggih. Tetapi, meski canggih macam manapun, pemikiran kita masih di takuk lama.
Asal ada pilihan raya, sandiwara pun dipentaskan.
Skrip yang dipakai masih skrip yang lama. Zaman dulu punya. Sandiwara macam ini tidak ada audien -- kalau ada pun jenis yang tengah mengantuk, lipat kain, atau membelai anak, membelai kucing, picit jerawat dan macam-macam hal lagi.
Sandiwara yang dipentaskan itu gimik politik.
Kita tak kata pembangkang [PR] sebab PR tak ada tv tigasuku. Inilah yang pernah terjadi. Kali ini sandiwara yang sama dimainkan lagi. []

No comments:

Post a Comment