Friday 19 April 2013

GENDANG "PERANG" DIPALU JANGAN GENDANG WAKTU SOLAT

LEPAS ni apa lagi. Kena terus jalanlah. Buat kerja. Akan tetapi pengundi hari ini tidak macam pengundi zaman Mahathir atau Hussey Oh [jiran saya sebut gitu]. Mereka bukan boleh dirayu lagi macam dulu. Janganlah bagi topi atau baju T.
Mereka ambik, tapi tak pakainya.
Bagi air mineral kecik [macam UBN buat, siap ditulis: "DIPEK UNTUK Ibu Pejabat Barisan Nasional, Pwtc."
Cap: Pencapaian Diutamakan.

ALAT
Orang kata BN tidak akan guna alat kerajaan?
Itu cakap di luar. Hakikat sebenarnya, mereka terus guna media mereka dan segala alat untuk kempen menghentam peribadi atau parti politik lawan.
Kalau nak perang yang betul-betul perang, kedua-dua pihak kena bersedia.
Ada senjata masing-masing. Jangan musuh disuruh guna batu dan lastik dan kita guna mesingun dan bom mortar dan sebagainya.
Kena guna senjata yang lengkap baru boleh bertempur, biar sepadan.
Akan tetapi adat pertempuran politik di Malaysia sejak zaman mandi air telaga lagi, semua alat kerajaan dikerah untuk menghentam musuh politik.
Yang nak perang hanya orang politik, para pegawai kerajaan kena duduk diam-diam jaga jabatan masing-masing. Nak sibuk buat apa?

PANGLIMA PERANG DI MASJID
Begitu yang duduk dalam jabatan tertentu termasuk jabatan yang konon jaga masjid dan surau. Mereka sibuk nak atur pertemuan orang masjid bersama "panglima perang" UBN. Ini sudah melanggar peraturan perang namanya.
Apabila penamaan calon dah dibuat, alat-alat kerajaan tidak perlu berfungsi memberi bantuan kepada orang yang nak berperang.
Sebaliknya ada ketua jabatan yang buat tidak peduli. Dia masih fikir seolah-olah jabatan dengan parti politik yang dia cintai itu sama sahaja.
Yang nak perang bukan ketua jabatan. Dia patut duduk diam-diam dan jangan sesekali guna masjid untuk nak "tembak" musuh. Itu pengkhianatan namanya.
Kalau nak tembak juga di masjid dan surau, hantar penceramah yang hebat-hebat, tetapi kena bercakap atas landasan ilmu. Bagi pencerahan mengikut dasar ilmu. Kupas hadis tentang bagaimana pilih pemimpin dengan betul jangan nak sorok-sorok. Begitu juga tafsir ayat al-Quran yang disebut sebagai pendalilannya.

KARAOKE KIRA OKAY PULAK?
[Semalam di sebuah surau kecik, selepas tazkirah, saya diberitahu di Gombak ini, ada surau kecik yang tak boleh langsung adakan tazkirah. Ustaz dari masjid berdekatan pun tak nak jenguk. Sebab apa? Orang tak ada. Ada tiga orang sahaja buat apa? Padahal penduduk di situ bukan main ramai. Tapi jangan buat acara karaoke atau makan-makan time Ramadan, jauh bezanya. Dan ada jemaah surau bagi tahu dulu ada orang mati ketika sedang syok berkaraoke! -- nampaknya tempat tu kena pencerahan].
Walaupun gendang perang dah boleh palu.
Kelompok Pakatan Rakyat sebenarnya dah palu lama, kalau nak bandingkan dengan media UBN mereka bukan palu sahaja, malah balun sama. Awal-awal dah kempen.
Kasi gerun kepada rakyat jangan undi PR nanti negara huru-hara.
Atas alasan akademik apa mereka kata begitu?

SEGUNI CILI MERAH
Pendeknya, sebab ia disebut oleh panglima perang mereka. Cubalah ia disebut oleh panglima perang PR, dah lama seguni cili merah penuh laporan telah dibuat di bawah akta hasutan.
Hanya rakyat berharap, kempenlah dengan cara baik. Cara orang Melayu kempen macam mana. Kena berpaksi kepada Islam. Kempen-kempen jugak, solat jangan tinggal, doa kena ada. Kita berikhtiar, kalau tentera yang nak perang pun berkelakuan macam panglimanya yang tak tentu hala, strategi perang yang cantik pun belum tentu berhasil.
Ini perang bukan main-main. Bukan acah-acah macam di Lahad Datu [nampaknya orang tak ghairah nak sebut Lahad Datu lagi].
Perang kali ini akan menukar lanskap pemerintahan di negara kita.
Rakyat segenap lapisan memang berharap kita dapat tukar kerajaan. Rakyat sudah jemu dengan UBN. Mana-mana ahli parti yang dah berlumut pun mereka dah jemu, elok tukar parti lain.
Kita nampak senario ini sedang berlaku dalam diam-diam.

PROTES
Cara mereka protes sebab tak dipilih untuk jadi calon idaman -- biasanya mereka dah tentukan nak jadi Adun atau MP. Orang yang ada kedudukan sikit nak calon MP. Calon Adun buat apa? Kita jawatan besak dalam parti, tak kan tanding DUN? Apala!
Kini akibat pencalonan yang dibuat hari ini, kita boleh tengok mana yang ada calon BEBAS. Ia hanya alat yang dimainkan oleh seseorang. Lagipun yang bernama PARTI BEBAS memang tak ada di negara kita. Ia hanya penyendal untuk buat gangguan atau menguji populariti, atau nak pecahkan undi, atau nak lepas geram. "Kamu tak pilih aku ya, tengok nanti, aku buat pencalonan sebagai calon BEBAS!" Memang pada dasarkan ia bagai melepas geram, salah satu tunjuk perasaan walaupun dia benar-benar hantar borang pencalonan, dan tidak kurang juga yang hendak berniaga atas angin [kena faham maksudnya].

GENDANG SABAN MALAM DAN SIANG
Apabila gendang perang sudah dipalu, kita tak boleh tidur lenalah. Gendang berbunyi saban malam atau siang. Atau pintu rumah diketuk bertalu-talu. Ada yang bagi salam. Selit kertas putih di celah pintu suruh datang dengan ceramah dari pembantu panglima kecik. Inilah yang mereka lakukan sekarang.
Debaran semakin memuncak.
Tentera yang berperang entah mana yang terkorban, tidak diketahui lagi.
Kita juga harap pada masa kempen ini tidak ada sesiapa gunakan batu, kayu, botol air mineral, telur tembelang, taik kucing, taik keras, atau apa sahaja asalkan boleh dicampakkan.
Jangan gunakan cat apa warna pun untuk buat kacau ganggu.
Dan kita harapkan pihak yang menjaga keselamatan dan nak menegakkan undang-undang perlulah berlaku adil.
Kalau kerajaan yang ada bertukar nanti, tak ke rasa malu?
Atau baru nak mintak maaf kerana berkelakuan ganjil ketika kempen pilihan raya baru-baru ini?
Kemudian, tak perlulah buat kain pemidang palsu. Ada gambar pemimpin PR tetapi yang ditulisnya adalah kebalikannya. Ini adalah cara biasa yang dibuat oleh tentera perang saraf termasuk tentera semut dan kerengga UBN.
Masak dah! Nak sorok apa benda?

JANGAN GENDANG WAKTU SOLAT
Gendang dah dipalu, hanya diharapkan janganlah bergendang waktu orang solat.
Jangan bergendang tak mengira masa.
Orang nak rehat dan nak tenangkan fikiran.
Kita bukan perang guna senjata sampai nak bunuh orang.
Kita gunakan apa? Kita gunakan media, mulut, minda, alat bantuan sekadarnya.
Jangan gunakan bom, jangan gunakan kayu, parang panjang, pedang samurai atau apa sahaja senjata tajam termasuk jarum peniti. Kita bukan perang macam di Syria tu, kita hanya perang perasaan. Lepaskan geram di kertas undi, jangan lepaskan geram dengan koyak bendera, baling cat atau tumbuk tentera lawan.
Nama sahaja perang, tetapi kita bukan nak kasi cedera dan mati di pihak lawan. Kita perang manifesto. Jangan tiru manifesto lawan. Tak baik. Itu dah dikira kalah namanya.
Kalau tentera yang nak perang boleh kalah disebabkan air mineral 350ml memang teruklah pasukan kita. Lawan tetap lawan, barulah perang namanya. Wallahu a'lam. []

No comments:

Post a Comment